Skriv om du gillar det – knip käft om du inte gör det

Nu börjar det visa sig hur buzz marketing-företagen faktiskt tänker. Att det skulle handla om någon frihet att faktiskt säga vad man verkligen tycker om det hela visar sig vara fel:

Låt säga att buzzadorens hår blir grönt av schampot. I det läget hänvisas han eller hon att ta kontakt med Buzzador för ytterligare instruktioner.
”Vi informerar då buzzadoren om att inte delta i kampanjen och att inte heller prata om produkten”, säger Pär Thunström.

Buzzador kör stenhårt vidare med sina värvningar och berättar exempelvis inte heller om hur hela Kronfågelskampanjen gick snett då kylningen av kycklingen inte fungerade för vissa buzzadorer. Något som flera av buzzadorerna bloggade om – något som knappast stämmer överens med Buzzadors strategi.

Den slipade ingressen är tyvärr alltför sann:

Gillar du prylarna – sprid budskapet om deras fantastiska egenskaper till dina vänner. Avskyr du dem – knip käft och returnera dem på posten.

(Diego)

Jag tror helt enkelt inte på en ordnad buzz marketing på det sätt som diverse företag försöker sig på. Helt enkelt eftersom det innebär en alltför rigid gränsdragning för den som ska skapa spinn för en produkt. Bra buzz skapar sig själv, möjligen med hjälp av företag som förstår att uppskatta sina kunder. Men blandningen av databaskopplade utvalda personer och sampling blir lite mycket maskineri. Och inget maskineri har hittills lyckats att bygga starka varumärken som bygger på kärlek.

Related Posts

One thought on “Skriv om du gillar det – knip käft om du inte gör det

  1. Kristofer

    Jag tror inte heller det långsiktigt går att “köpa” rekommendationer på detta sätt. Det är ju varken de riktigt varumärkestrogna eller mest entusiastiska konsumenterna man når om man anlitar ett företag som Buzzador.

    Dessutom så riskerar trovärdigheten, och effektiviteten med word-of-mouth, påverkas negativt på sikt, om våra vänner börjar kasta “köpta” rekommendationer på oss titt som tätt. Jag skrev lite om detta tidigare på: http://www.nephila.se/blog/2006/01/31/buzzador/
    och
    http://www.nephila.se/blog/2006/02/02/mer-om-buzzador/
    för den som är intresserad.

    Mvh,

    Kristofer

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *