Nycomed och ACO får en apotekarnäsbränna

Apoteket kräver att Nycomed stoppar reklamen där Samuel Fröler blir lite Skärgårdsdoktorn igen. En extremt fånig reklamfilm som också nu fått Apoteket att reagera:

“Reklamfilmen är ägnad att bibringa konsumenterna den felaktiga uppfattningen att Apoteket AB skulle rekommendera Pantoloc i förhållande till andra läkemedel, vilket är särskilt allvarligt p.g.a. att det strider mot den opartiskhet vid marknadsföring Apoteket AB har att rätta sig efter”.

Samtidigt stoppas också ACO:s reklam för sin Medical-serie på begäran av L’Oreal. (Dagens Media)

Eftersom jag jobbar med företag som säljer via Apoteket har jag funderat över dessa två saker – Apoteket har mycket strikta regler när det gäller marknadsföring och design men ACO har hittills kunnat tänja mycket mer på de reglerna än andra företag.

Related Posts

2 thoughts on “Nycomed och ACO får en apotekarnäsbränna

  1. !

    Fånig reklam måhända men faktum kvarstår: då även ett recept visas är det urbota dumt att tolka det som att “Reklamfilmen är ägnad att bibringa konsumenterna den felaktiga uppfattningen att Apoteket AB skulle rekommendera Pantoloc i förhållande till andra läkemedel…”. Som bekant är det ju läkare som förskriver läkemedel. Vad h-personen gör är att byta till den receptfia varianten. Det blir också en märklig debatt då Apoteket AB som bekant är ett monopol, alla vet ju var man köper mediciner – det finns ju – än så länge – inget alternativ….

  2. Admin Researcher Post author

    Vafan… jag slängde just 130 erbjudanden om diverse receptbelagda läkemedel som jag fått i kommentarerna. Är det alltså Apoteket som sänder dem? ;)

    Själv tycker jag reklamfilmen är kass. Helt enkelt. Det juridiska dravlet får någon annan hålla på med.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *