(jag vet. det blev en kort paus. jag klarar inte av att låta bli)
Andreas har hakat upp sig på uttrycket i Tempurs senaste reklamfilm där uttrycket “för under fem lök” används. (Koolugnt).
Ibland undrar man vad reklamare tänker med. Ett mer relevant användande av slang hade varit att säga “för under fem lakan”. Mycket mer relevant. Åtminstone när det gäller en säng… *drumroll*
Det som är roligt (och antagligen avsikten) med “under fem lök” är just själva decorum-brottet, d.v.s. brottet mot “det passande” eller “det korrekta”. Jag hajade till och undrade om jag hade hört rätt när jag såg reklamen första gången.
“Under fem lakan” hade varit fyndigt, men frågan är om det hade bitit sig fast lika hårt som detta uppenbara stilbrott.
Ger dock ingen direkt koppling till Tempur, jag var tämligen säker på att det var Hästen eller något mindre känt märke, men jag minns absolut att det var a) sängar b) för under 5000:-.
Du visar ju själv på det grundläggande problemet: man tar i så pass att det sätter sig – men varumärkesigenkänning byggs inte utan det enda är en jävla massa pengar i sjön.
Det handlar om relevans. Och vad slangordet “lök” har för relevans för personer som är målgrupp för en Tempurmadrass förstår åtminstone inte jag.
Jamen precis!
Tempur kopplar åtminstone jag ihop med eh.. tidigast medelålders-folk. Samt välbeställda.
Jag får inte ihop det alls. Söker man efter en ny målgrupp eller? Och i sånt fall varför? Och varför på detta viset?
Enda kopplingen jag får är till tempura, friterad japansk rätt där lök kanske kan ingå?
Lök & säng går inte ihop… Vem vill associera sängar med lök???
Gör om!
Ähhh, jag vet inte… Jag ligger gärna och lökar i min tempursäng, den äger..