Läsare av Researcher vet att jag inte direkt är en av Viggo Cavlings tillskyndare och hans senaste ledare gör mig mörkrädd. Reklam- och pr-branschens viktigaste tidning har en chefredaktör som är grymt okunnig om branschen. Han ser reklamare som något som bara sätter lite färg och form på saker. Hela planningbiten verkar ha gått honom förbi.
Först när detta är klart bör man ta in externa konsulter och sätta igång med att producera marknadskommunikation. Frågor som DR eller print eller logotypens färg blir lätta att besvara om man först gjort sin hemläxa i varumärkeskunskap.
I ett nafs har Viggo alltså förklarat att planners, strateger och byråer som Rewir och andra inte har med saken att göra. Det han totalt missar är att fördelen med att ta in strategisk kunskap utifrån för att faktiskt kunna titta på målgrupper och konkurrens med ett annat perspektiv än inifrån är inte intressant för Viggo.
Nej, tyvärr har vi en chefredaktör som anser att reklambranschens mening är att producera själva reklamen – som tur är så är både branschen och marknadschefer mycket smartare än honom.
Pingback: Underlig syn på värdet av extern kompetens « Slumpnavigator