Tysk ordning eller usel varumärkeshantering

Det är knappast commes il faut att bestämma sig för att utestänga en viss åldersgrupp från sin affär men tyska Lidl struntar i det mesta. Senast är det Lidl i Olofsström som bestämt sig för att vägra alla skolelever från att handla i affären, antagligen på grund av snatterier – för Lidl kör vidare på sin tystnad om allt som berör företaget.

När de senare skulle betala uppmanades de av kassörskan att lägga tillbaka sina varor och försvinna.

(Supermarket / Market)

Skrämmande kortsiktighet. Att använda sig av en kollektiv brännmärkning på grund av att personer tillhör en viss åldersgrupp eller annan kategori innebär möjligen kortsiktiga vinster men i längden skadar man sitt varumärke i grunden. Dels kommer garanterat många föräldrar till skolungdomar i Olofsström att låta bli att handla på Lidl, oavsett vilka prisningar man väljer att göra, dels underminerar man varumärket hos ungdomarna själva som de facto är framtida konsumenter och som ännu inte skapat de förutfattade meningar om Lidl som befintliga dvh-konsumenter har (vilket gör att Lidls expansion i Sverige inte blivit riktigt som det var tänkt).

Problemet ligger i flera skikt.

  • En allmän syn på att ungdomar som grupp är mer amoraliska men också att det är en grupp som är ok att straffa kollektivt. En syn som bygger på en märkligt obsolet syn på såväl sitt eget varumärke som på människors värderingsfunktioner.
  • En kortsiktig ekonomisk plan. Och en okunskap om hur varumärken byggs.

Related Posts

One thought on “Tysk ordning eller usel varumärkeshantering

  1. SANDRA

    Men snacka om att gräva sin egen grav.

    När jag arbetade i klädbutik hade vi två zigenarkvinnor som stal en hel del jeans, genom att gömma dessa under sina kjolar, men inte fan stängde vi ute resten av världens zigebare för det!

    (Ska vi slänga ut Lidl för att det är tyskt? Det vet ju alla vad Hitler gjorde.)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *