Finkulturen i design och mode

Intressant trendspaning eller bara en normal fluktuation? Lotta Ahlvar, vd för Svenska Moderådet, är en av de experter som anser att det finns en finkulturell trend inom såväl mode som design.

Jo, jag tycker mig se en klar kulturtrend. Kanske är den en motreaktion till det ytliga såpafladdret. I vissa hem ska tv:n överhuvudtaget numera inte synas utan byggs in och görs osynlig. Hemmabion uppfattas i snobbiga kretsar som något vulgärt och ett uttryck för nyrikedom.

Andra exempel på trenden anses vara att design tar sin inspiration från äldre konst liksom att modeföretag jobbar med olika konstprojekt tillsammans med renommerade konstnärer. (Ekonominyheterna)

Det känns som om trendspaningen gjort ett misstag i sin utgångspunkt: att tänka att utveckling sker i statiska steg. Jag tror snarare att förklaringen handlar om att allt flyter och att det som vi reklamare gärna pratar om: att integrera varumärkeskommunikationen i alla kanaler, också gäller kultur och design. Och samtidigt känns det också som en rätt normal fluktuation. Varje kreatör måste söka sin inspiration någonstans ifrån, och ofta handlar det om att titta på vad andra gör vilket innebär att kreatörer följer kreatörer. Vidare finns det också en värderingsförändring bland “MeWe”-generationen som handlar om att återta vissa traditionella värderingar.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *