Bloggen som opinionsbildare

NMI har gjort en genomgång (hela rapporten i pdf-format) av hur bloggarna användes i valrörelsen. En svidande vidräkning med partiernas misslyckande av att använda ett nytt media:

flesta av dessa satsningar är ogenomtänkta, röriga, oinspirerade eller visar på bristande kunskaper om bloggvärlden. Folkpartiet ser tydligen bloggen som en hygienfaktor. Centerpartiet tycks ha tänkt att det skulle bli en kul satsning för att locka fler ungdomar. Socialdemokraterna kör enligt principen ”more is more”. Och kristdemokraterna hälsar blivande kd-bloggare att ”Riksorganisationen kommer att bidra med inspiration och teman som du kan blogga om”.

De bloggar som får godkänt är exempelvis Esbati och Federley, liksom att även Norberg, Morian och flera andra får godkänt. Det intressanta med deras bloggar är att de är startade av personerna, drivs av dem och (ofta) funnits redan innan “bloggtsunamin” som NMI väljer att kalla förra årets totala bloggcraze.

Tidningarnas bloggar får mer en sorts avgörande om att vara komplement till den vanliga rapporteringen. Bloggarna har här använts, enligt NMI, mer som kommentarer till nyheter i huvudupplagorna.

Rapportens slutsats är krass:

På ett sätt har Sverige en intressant och mycket levande bloggosfär. Men på ett annat saknar den politiska bloggosfären, från vänster till höger, bred dragningskraft därför att denna valrörelse helt enkelt har saknat en dominerande sakfråga som varit tillräckligt polariserande för att driva landets väljarkår till nätbarrikaderna.

Enligt NMI kan man inte finna några svar om bloggarna verkligen har påverkan haft någon påverkan på valutgången eller ((Nöjd, Morian? ;) )) på opinionen. Och det hela visar antagligen mest på att bloggosfären fortfarande är ung i Sverige, samtidigt som det inte finns samma gräsrotsmentalitet varken i eller utanför det partipolitiska etablissemanget.

Den här rapporten är viktig även när det gäller reklambranschen – om inte bloggandet egentligen gett något stort genomslag på en övergripande opinion så är såväl bloggbuzzande eller ren marknadsföring via bloggar ännu inte så pass säkert att man som marknadsförare kan föreslå det som en stor del av en mediemix. Och samtidigt kan den utveckling som skett helt klart innebära att bloggandet måste vara med som en del, även om den är mindre, i en mediemix.
Rapporten visar också att det är innehållet som styr bloggar, och att det viktiga är att bloggandet är relevant och personligt. Det är vad Federley, Esbati och Morian gjort – och det som många partianknutna bloggar misslyckats med. Det visar också att en framgångsrik blog helt enkelt måste ha en skribent som kan skriva, och som gillar att skriva – och som förstår syftet med “sin” blog.

Related Posts

2 thoughts on “Bloggen som opinionsbildare

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *