Tävling med guldkex

I Göteborgs Kex-paket kommer det att innehålla guldkex som är inträdesbiljetter till en tävling. Idén känns direkt hämtad från filmen Willy Wonka och Chokladfabriken, självklart något som Göteborgs Kex inte vill kännas vid. Eller helt enkelt en rätt simpel idé som använts hur många gånger som helst.

Det är 50 000 guldkex som ska singlas ut i närmare en miljonförpackningar. Vinnaren vinner femtiotusen kronor. Informationen om tävlingen sker i butik och tävlingen kopplas till sajten Guldkex.se. I den självklara mediemixen ingår också TV-spotar. (Dagens Media)

När jag skrev om det kände jag plötsligt “men varför luras jag att skriva om det här? Det är knappast någon ny idé!”. Men det viktiga i det är inte nödvändigtvis att bryta ny mark utan insikten om att det fortfarande knappast finns ett bättre sätt att både skapa ökat intresse för produkterna, viss ökad försäljning och interaktion direkt med sina konsumenter än en tävling. Men frågan är om det inte är en relativt kortsiktig vinst man gör.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *