Ries om line extensions

Al Ries försöker förklara varför line extension sällan blir framgångsrika. En av hans käpphästar är att alltför många företag väljer att förhålla sig till nya line extensions som om de vore separata varumärken.

Companies tend to treat a line extension as a separate brand when logic suggests that consumers see a strong connection between the base brand and the extension.

Han visar på olika amerikanska bryggeriers försök att göra fler och fler serier inom samma “sort”. Men att de inte lyckas. Hans slutsatser är knappast omvälvande:

If you want to build a successful long-term brand, for a beer or any other product, you can’t go wrong by following two simple rules. (1) Be first. (2) Rub it in with an anthem that resonates with consumers.

And go light on line extensions.

Själv tänker jag skriva ut det här och sätta det i pärmen “Saker att använda för att få kunder att förstå”.

Advertising Age

Related Posts

2 thoughts on “Ries om line extensions

  1. Rillan

    Sällan framgångsrika linjeutvidgningar?

    Är inte en av de viktigaste anledningarna, om inte den viktigaste, att skapa ett nyhetsvärde för hela varugruppen. Ökar inte den totala omsättningen för varumärket vid linjeutvidgningar?

    En annan viktig faktor är lojalitet. Skapar man och underhåller lojala kunder till det egna varumärket, så kommer företaget troligtvis att behålla eller öka sina marknadsandelar.

    Ju starkare varumärket är och ju fler linjeutvidgningar man har desto mer hyllplats får man i butiken. Detta resulterar i en offensiv strategi i form av ökad exponering och försäljning, samt en defensiv strategi i form av inträdesbarriär mot konkurrerande varumärken som hamnar i periferin ute i butikerna.

    Är kortsiktigheten största hotet och orsaken till det eventuella misslyckandet?
    Omsättningen på produkt- och marknadschefer tenderar att vara hög, samtidigt som pressen att visa snabba resultat dominerar i beslutstagandet. Vid linjeutvidgningar får produktchefen i fråga ofta sin fina statistik på ökad försäljning och en ökning i produktsortimentet. Efter några år kommer det en ny produktchef som använder sig utav samma strategi och detta pågår i några cykler, men vad händer när behovet är mättat?

  2. Admin Researcher Post author

    Rillan. Ditt argument är just det som Ries menar att många företag missar – att en line extension bygger grundvarumärket.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *