Efter valet

En postning med några snabba tankar om valet. Inte genomarbetad eller så utan snabba reflektioner.

Ptjaa. Så här efter valutgången och en handfull partier som nu ska regera tillsammans så kunde man fundera över vad branschen kan vänta sig. Problemet är att det inte direkt är någon större skillnad mellan borgerlig och socialdemokratisk reklampolitik. Det man kan tänka sig, om Alliansen kan hålla sig kvar vid makten, är att en av public service-kanalerna kommer att bli reklamfinansierad. Men det ligger antagligen ett antal år framöver. Reklamskatten borde komma att ses över liksom att man kunde be och hoppas att LOU blir reviderad så att det inte enbart är inriktat på pris. Det som borgerligheten har flaggat för som kan påverka branschen negativt är deras starka aversion mot att offentliga institutioner ska göra reklam.

Så. Efterbörden av valkampanjen då? Vissa bloggare väljer att “skylla på” Storåkers McCann för maktskiftet, dock i en synnerligen förvirrad och om reklambranschens villkor okunnig postning. Att det skulle vara en reklambyrå som skapade “Nya Moderaterna” är rätt osannolikt, även om Micke Storåker är en gammal MUF-stänkare. Det som snarare känns som en vettig slutsats är att det i valsammanhang handlar om vem som har skarpast PR-hjärnor. Det missar många kommentatorer – när det kommer till politik är det PR som skapar förutsättningarna till förändring medan reklamen enbart förstärker (eller om det är dåligt PR-arbete så ger den noll effekt). Vänsterpartiet, Fi och i vissa delar även socialdemokraterna misslyckades med PR-arbetet. De sistnämnda genom att inte använda sig av fler vapen än Göran Persson som är ett rätt trubbigt vapen (no pun intended…).

Själv tvivlar jag (tyvärr) på att reklamen haft någon större effekt i stort – det ska bli intressant att ta del av effektmätningar. Den har varit alltför mycket inriktad på inbombning av namn och korta slogans än att skapa en känsla för respektive partis politiska vilja ((Miamis lokala Göteborgshumorbestänkta reklam för Nya Moderaterna är undantaget.)). Den har helt enkelt varit dålig. De som försökte att göra något om vad de vill (Folkpartiet med hjälp av Le Bureau) föll pladask på dålig copy, en erbarmligt fånig TV-spot och pinsamt dålig research ((Som Åsk med illa dold förtjusning påpekar i sin postning om svensk valreklam. Folkpartiet förklarar att i deras framtida Sverige får vi ett Nobelpris… bara det att Sverige redan fått ett antal Nobelpris…)). Miljöpartiet lyckades kanske bäst rent utseendemässigt och med sina finurliga, laterala, retoriska frågor. Vänsterpartiet har inte bara gjort ett dåligt val PR-mässigt sett utan också reklammässigt. Inget som stuckit ut.

Så PR-företagen kan fakturera ut sina slutfakturor. Acne får slicka såren efter att ha misslyckats att lyfta socialdemokraterna. Och vi andra fortsätter med det vi gör bäst – relevant reklam.

Related Posts

18 thoughts on “Efter valet

  1. KAS

    “Det som snarare känns som en vettig slutsats är att det i valsammanhang handlar om vem som har skarpast PR-hjärnor.”

    Jag säger egentligen samma sak men med andra ord, samt försöker även visa på varför jag anser att de skarpaste hjärnorna varit i farten genom att citera deras hemsida.

    ” 4. Vi vet att våra kunder tycker att det är lättare att ta fram en ny varumärkesstrategi än att skapa en riktig varaktig förändring som möter kunderna”

    Men tiden må utvisa om jag var ute och cyklade i det vackra höstvädret.

    Vänligen KAS

  2. Admin Researcher Post author

    Problemet är att du helt enkelt gör en märklig tolkning av en generell text som du sätter i bevis för ett specifikt projekt.

    Och att de vet det behöver ju inte innebära att de helst skapar en ny varumärkesstrategi. Snarare tvärtom.

  3. KAS

    “behöver inte innebära”
    Jag håller helt med dig om att enbart det stycket tolkat så som jag gjorde vore lite underlig men tillsammans med uppgifterna från moderaternas hemsida att logon “de nya moderaterna” gällde till valdagen och Anders Borgs uttalanden så tog jag mig friheten att dra dessa slutsatser. Lika lite som att jag kan hävda att dessa är riktiga så kan faktiskt inte någon havda att de är felaktiga mer än historiens gång.

    Vi får helt enkelt vänta och se.

    KAS

  4. Admin Researcher Post author

    [Comment ID #11402 Will Be Quoted Here]

    Fast du kan knappast beskylla reklambyrån som du gör.

  5. KAS

    Jag beskyller inte en reklambyrå jag berömmer den för ett duktigt jobb pricis som du gör.

    Dessutom skriver jag så här “När jag hörde Fredriks segertal fick jag en känning av att han tror på vad han säger och i så fall har jag haft helt fel i mina spekulationer om att han bara är och var en reklambyråprodukt. Det vore i så fall inte första gången i livet som jag tagit fel på en människa.”

    Vad gäller den politiska “hårda kampen” så är det fred mellan KAS och Alliansen.

    http://bloggarna.se/webedit/ace/aa.asp?sidaid=300#vd1

    Vänlig hälsning KAS

  6. gregger

    Ok, ang folkpartiet så är det ju denna åskbloggen som inte har alla hästar i stallet. “Äntligen svenskt nobelpris” betyder inte samma sak som “Sverige har aldrig någonsin fått ett nobelpris men nu har vi fått ett”. När vi själva säger “äntligen sommar” betyder det oftast inte att det är den första sommaren vi har varit med om i hela vårt liv. Klargjort.

    Att sedan folkpartiets kampanj lämnar mycket att önska i övrigt kan jag absolut hålla med om.

  7. Admin Researcher Post author

    Nej gregger. Det är du som inte har alla hemma. Det går inte att göra den jämförelsen eftersom sommar inte är en valmöjlighet. Att därför säga “äntligen sommar” är bara ett konstaterande, något som du får tweaka rejält för att få FP:s usla rubbe att vara. Det är en gigantisk miss och som copywriter tycker jag att det borde rendera utvisning i fem minuter för slashing. Så du har endast klargjort att du inte kan skilja på konnotationer.

    För övrigt är det du kallar “åskbloggen” världens största blogg om reklam och marknadsföring och heter Adland. Jag råder dig att inte försöka det här stuntet där om du vill slippa känna dig rejält överkörd.

  8. gregger

    [Comment ID #11421 Will Be Quoted Here]

    Ok, så om Sture Sturesson får nobelpriset i medicin nästa år, och jag säger “Äntligen ett svenskt nobelpris!” så kommer du vara killen som säger “Men du, det var inte första gången Sverige fick nobelpris.”

    Skönt att vi har det utrett så att jag slipper lyssna.

    PS. Allt som postas på Adland är inte bibeln.

  9. Admin Researcher Post author

    Japp. Och nej. Men det är ofta rätt mycket bättre än mycket annat. Och Åsk är bra jävla mycket trevligare än dig.
    Jag har snackat runt med ganska många reklamare och där också copywriters som säger samma sak – det är galet skrivet. Fast det spelar väl kanske inte dig någon roll? Du vet ju bäst.

  10. gregger

    Vänta lite, jag tyckte det var du som blev ganska otrevlig här. Satt och tänkte över det här lite medan jag borde ha gjort en kundpresentation. Det verkar osannolikt att Le Bureau inte skulle ha vetat att en svensk har vunnit Nobelpriset. Alltså är den förklaringen utesluten.

    Om sedan betoningen ligger på “ÄNTLIGEN svenskt nobelpris” kan det möjligen missuppfattas. Betoningen “Äntligen SVENSKT nobelpris” har något underliggande “som vi har väntat” i sig. Och kansvårligen missuppfattas. Alltså: beroende på hur det läses så KAN det möjligtvis missuppfattas. Vilket räcker för att säga att det är tvivelaktig copy. Men kanske inte att Le Bureau inte visste om sverige vunnit nobelpris.

    För övrigt är jag sjukt stressad på jobbet, men känner ända att jag har tid att skriva det här. Märkligt. Bra blogg för övrigt. Oftast.

  11. Admin Researcher Post author

    Copy som “kan” missuppfattas är per definition dålig copy. Då har Le Bureau gjort ett lousy job. Helt enkelt. Och om “äntligen” ska tolkas som att man förväntat sig ett nobelpris (på grund av en bättre skolstandard) borde det snarare skrivits det eftersom “Äntligen” mutats in av en rosaklädd clown och snarare bygger på misstro mot hela Nobelpristanken.

    Jag är reklamvärldens svar på doktor House ;) självklart är jag otrevlig, cynisk och jävligt dryg :D

  12. Dabitch

    Ok, så om Sture Sturesson får nobelpriset i medicin nästa år, och jag säger “Äntligen ett svenskt nobelpris!” så kommer du vara killen som säger “Men du, det var inte första gången Sverige fick nobelpris.”

    Personligen skulel jag bara rätta dig med att lägga till orden ett till, som i “Äntligen ett till svenskt nobelpris!” Det är ändå inte så herrans många år sedan vi vann ett då jag till och med minns att jag såg det på nyheterna – och jag har ju bara travat förbi trettio-strecket. Jag antar att textförfattaren som skrev det inte minns det, för att han är yngre, eller bara har dålig allmänbildning. Det sistnämda verkar troligast om han som du tror att “äntligen sommar” och “äntligen svenskt nobelpris” är jämförbart. Faktum är att affischens text kan misstolkas rejält, och reklamtext skall vara mycket mer precist än så.

  13. Admin Researcher Post author

    [Comment ID #11454 Will Be Quoted Here]

    Hela Gud-konceptet är fånigt också :)

  14. Pingback: Beta Alfa 2.0 » Reklambyrån som fixade valsegern

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *