Sossarna varnar på nudelpaket

Det här valet innehåller mycket nya former av marknadsföring. Sossarnas försök med lite gerillareklam bygger på varningstexterna på tobak. Ida på Legally Blonde berättar om upplägget:

frågade om jag bestämt mig för vad jag ska rösta på i valet. “Ja”, svarade jag. Fick ett paket nudlar och ett vykort med 5 punkter om det bästa med sossarna och 4 punkter om det sämsta med högern.

Och så tog hon en bild på nudelpaketet:

sossarnas_motdrag.jpg

(Legally blonde)

Det är intressant att samma politiker som vanligen vill begränsa reklamens intrång i privatlivet gärna använder samma metoder för att få ut sitt budskap… De politiker som anser att reklamen i kommersiella sammanhang påverkar människors valmöjligheter, och styr människor till att göra saker de inte vill anser nu att samma metoder är de som bäst verkar för demokratin. Eller så är det deras tro att reklam har en högre effekt än de egentligen har. Och intressant att den utveckling som gerilla, viral och andra “nya media”-format som skett under de senaste åren fått ett starkt genomslag i den här valrörelsen.

Related Posts

8 thoughts on “Sossarna varnar på nudelpaket

  1. Pingback: Beta Alfa 2.0 » Politiska nudlar - kampanj med kryddpÃ¥se

  2. Jonas

    Har gerilla å viral använts mkt i årets valkampanj? Jag har knappt sett valaffischerna, berätta om partiernas gerilla å viral, eru snäll.

  3. Admin Researcher Post author

    “eru” ;)
    Det handlar ju fr a om att skapa närvaro av många. SSU valde att slänga iväg tusen unga i samma kläder på Almedalsveckan, Moderaterna har dissat sossarna med något märkligt skattemonster osv. Det virala är väl iofs inte så mycket med men däremot verkar gerillamarknadsföring passa politiken som hand i handske.

  4. ML

    Ah, jag missade att de delades ut, det hade ju varit mera punk om de hade smugit in i affärerna och klistrat på dem med överhängande stämningshot.

  5. Admin Researcher Post author

    [Comment ID #11089 Will Be Quoted Here]

    Well. Inte ens SSU vågar göra det tror jag.

  6. lord Fredruk

    En liten reflektion angående att tafsa på andras varumärken. Att sätta sina egna svagsinta etiketter på andras förpackningar är även det ett intrång som utan större möda kan placera den fyndige inför skranket.

  7. Admin Researcher Post author

    [Comment ID #11097 Will Be Quoted Here]

    Det är iofs sant. Välkommen tillbaka till livet käre vän :)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>