Parti(sk) propaganda

Aftonbladet har trummat ihop Ernst Billgren med Ann Ystén, Lennart Claesson och Martin Lundgren från DDB Sthlm ((Lite udda att bara välja personer från en enda (reklam)byrå och att sedan kalla dem “PR-experter”.))

null

Enligt denna illustra jury så vinner Miljöpartiets affisch. Skönast är deras kommentarer till kd:s affisch:

Ernst Billgren:

Det här är ungefär som bilhandlarfilosofin. Skulle du köpa en begagnad bil av denne man? Bygger på person. Och funkar om man ska rösta på en Kennedy.

Pr-experterna:

De har alltid haft Alf, nu var de väl tvingade till något annat. Vill verka trygghetsskapande, titta rakt in i ögonen. Lite Fonuskänsla, kunde lika gärna varit reklam för en begravningsbyrå.

(Aftonbladet)

Själv tycker jag att de är rätt trista allihop. Det är väl tyvärr så att reklam i samband med ett val handlar om att köpa så mycket media som möjligt – inte att skapa så bra kampanjer som möjligt.

Related Posts

2 thoughts on “Parti(sk) propaganda

  1. Marcus

    Själv reagerade jag mest över kommentarerna till vänterpartiets affisch:
    “Pr-experterna:
    – Väldigt traditionellt, alla är lika värda. Känns inte jättemodernt.”

    Ehh, va?

  2. Admin Researcher Post author

    [Comment ID #10996 Will Be Quoted Here]

    Allt beror på i vilket perspektiv man diskuterar det…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *