RSS är inte bara guld som glimmar

Usability-fascisten och bakåtsträvar-“jag-anser-allt-utom-ren-HTML-borde-förbjudas” Jakob Nielsen gillar inte RSS (räck upp handen den som är förvånad). Han menar fr a att RSS är ett sämre format för att kommunicera varumärken och reklam till marknaden.

Feeds are a cold medium in comparison with email newsletters. Feeds do not form the same relationship between company and customers that a good newsletter can build. We don’t have data to calculate the relative business value of a newsletter subscriber compared to a feeds subscriber, but I wouldn’t be surprised if it turns out that companies make ten times as much money from each newsletter subscriber. Given that newsletters are a much more powerful and warm medium, it is probably best for most companies to encourage newsletter subscriptions and promote them over website feeds.

(Jakob Nielsen’s Alertbox).

En annan infallsvinkel har David på Blogging Pro som funderar om inte RSS förstör för bloggarna – det är många som läser bloggar direkt i olika aggregatorer som FeedDemon och Bloglines, och det innebär att bloggarens arbete med layout helt enkelt är meningslöst. Och det kan komma att innebära att fler och fler feeds kommer att innehålla reklam.

Many people have said to me that those that are reading RSS feeds, are most likely the type of people that won’t click on Adsense ads and whatnot, but as RSS feed reading becomes more prevalent, and even easier for people to use, will there come a day where massive amounts of users only ever read your site through sites like Bloglines? Then will we see a shift where most RSS feed readers allow advertisements in feeds to try to recoup some of the money that they were making from visitors actually coming to their site?

(Blogging Pro).

Pearsonified menar att det handlar om att bloggarna måste tänka om hur de designar GUI.

At this point in time, the widespread solution for blog IA is content-centric; however, as we begin to adapt to changing standards, I believe that we’ll learn to present content in ways that are far more user-centric.

(Pearsonified)

Related Posts

2 thoughts on “RSS är inte bara guld som glimmar

  1. lord Fredruk

    Föga förvånande. Men så vet heller Jacob Nielsen ingenting om varken varumärken eller reklam. Han är mest inne på textmaximerade sidor (med 1994-look) och blå respektive lila textlänkar. Kvasiuseabilityivrarna gör bort sig igen. Och det är inte sista gången.

  2. Richard Gatarski

    Vill lägga till att jag får intrycket att Nielsen (som jag i grunden beundrar) inte har tillräcklig insikt i RSS. Missen han gör är att utgå ifrån avsändarens behov. Pearsonified är därmed inne på rätt spår.Men det är en lång bit kvar, speciellt i Sverige. Dom flesta svenskarna har inte en susning om RSS och en minoritet har grepp på bloggandet i sig. Dessutom blir man tokig av allt som händer inom RSS. O sen har vi ju IM…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *