Bloggandet en annan kraft

Pew Internet & American Life Project har i en delstudie tittat på vad bloggarna faktiskt handlar om. Och kommit fram till att det hela är en helt annan kraft än mainstreammedia vill se det som.

57 miljoner vuxna amerikaner, eller 39 procent av den surfande befolkningen, läser numera en blogg då och då. Bloggarna har en mer etniskt sammansatt bakgrund än bloggarna i allmänhet, och de flesta är unga.

De som har en blogg i USA utgör åtta procent av befolkningen men det är hela tolv miljoner i reella siffror. Och det handlar om i grunden en fortsättning på den individualisering som Internet startade i samband med att det blev en sak för varje person ((

  • 54 procent av bloggarna säger att de aldrig har publicerats i något annat forum,
  • 54 procent av bloggarna är under 30.
  • 46 procent är kvinnor
  • etniska minoriteter är överrepresenterade i relation till deras internetanvändande.
  • 37 procent av bloggarna säger att deras främsta ämne är ”mitt liv och mina erfarenheter”,
  • 11 procent som skriver främst om politik,
  • 7 procent om nöje,
  • 6 procent om sport,
  • 5 procent om nyheter,
  • 5 procent om ekonomi och näringsliv
  • 4 procent om teknologi.

))

– Mycket av allmänhetens och medias uppmärksamhet har fokuserats till ett fåtal kändisbloggar med hög trafik. Genom att fråga hela gruppen vad de gör och varför de gör det, har vi hittat en annan sorts historia om Internets makt.

Det ska bli intressant att se vad Kullin kommer fram till i sin bloggundersökning del 2

Andra bloggar om: , , ,

(Korspostad från Deep|edition)

Related Posts

One thought on “Bloggandet en annan kraft

  1. Pingback: Beta Alfa 2.0 » Undersökning: Bloggaren porträtterad

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *