I år har Cannes Lions känts rätt ointressant. Antagligen beroende på att det är samtidigt som fotbolls-VM. Och att jag haft jävulskt mycket att göra på jobbet.
Nu är det i varje fall klart och det blev ingen gyllene tävling för Sverige. Bara att konstatera.
- Titanpriset gick till Design Barcode
- Film Grand Prix gick till Guinness och AMV.BBDO: “Noitulove” ((Dab är rätt nöjd :) ))
- Press Grand Pris gick till Lego och FCB Johannesburg: “Periscope”
- Utomhus vann Tate London och Fallon London: “Hungover”
- DR-kategorin vanns av De Tijd och I Do: “Need a job“
- Bästa användning av media – Lynx med Universal McCann Sydney och deras “Launching an airline on the smell of a Lynxcan ((I Sverige och resten av världen varumärket Axe eftersom Lynx är ett skotermärke.))
- Två GP i CyberLions. Dels vinner Ecko Unltd och droga5 med virala “Getting Up” och dels vann CP+B interaktiva klassen med sitt jobb med “Golf GTI“
- Radiopriset gick till Anheuser-Busch/Bud Light och DDB Chicago och deras “Mr Paranoid Of The Ocean Guy“
- Promotionklassen vann VW och CP+B för “Fast” – releasekampanjen för Golf GTI MK V
Young Creatives är som vanligt fräschast :). Och årets reklambyrå blev TBWA/Paris, årets interaktiva byrå CP+B, DR-byrå blev Scholz & Friends, Berlin och mediabyrå blev Universal McCann i Sydney.
Och guldpalmen? MJZ, USA.