Flyga högt

Fly Nordic har släppt sin största kampanj hittills med en reklamspot signerad Johan Renck med musik av Klas Åhlund, känd som Robyns producent och medlem i Teddybears Sthlm. Kay Höök på Scholz & Friends orerar fritt:

Rencks film ska visa upp vad vi står för genom att visa hur sjuka saker kan vara annars. Vi kan knappast förändra världen. Vi hoppas snarare att folk kan få upp ögonen för hur onödigt det är att betala 8000 kronor för en flygbiljett till Köpenhamn bara för att få lite gåslever.

Ett intressant uttalande när man också förklarar att man vill slå ett slag för ett anspråkslöst liv och att man vill sudda bort bilden av affärsresenären som en gubbe i kostym…

Filmen är rejält rockvideoaktig ((Jag ser många influenser och nästan rakt av tagna figurer från videon till “Black hole sun” med Soundgarden 1994.)) och hela upplägget är att skapa en annorlunda spot. Slutet är udda gentemot övrigt innehåll, men också konceptuellt genom att både vara “reklamigt” till sin spets och samtidigt visa på bolagets varumärkes värden som sammanfattas i kampanjens tagline: Vi kan inte förändra världen. Men vi gör vårt bästa i luften.

Den strategiska planen handlar enligt Fly Nordics marknadschef Mikael Apelgard mer om impact, en positionering, snarare än att nå en säljfrekvens. (Dagens Media)

Kampanjen innehåller också (självklart) en sajt – för ovanlighetens skull inte i form av en egen mikrosajt utan en underavdelning av Fly Nordics egna hemsida: www.flynordic.com/greed/ och den går i samma collagestil som spoten – självklart finns filmen, musiken och ringsignalen att ladda ner (dock fick jag reklam för en resa istället för ringsignal i min telefon…).

Sen funderar man över om det är rubriksättaren på Dagens Media eller reklambyrån som inte har alla getterna hemma när man kallar en lyftkran, en jättevepa och Stockholms luftrum för “gerillamarknadsföring” (såja lorden – lugn och fin…).

Helt klart har PR-byrån Comunicado gjort ett rejält jobb – bland annat har DI kört nästan en helsida om den förra veckan. Och man har använt sig av ett mindre snyggt “spam”-sätt när det gäller att skapa buzz – jag vet ärligt talat inte varifrån de fått den adress som de skickade mail till mig på…

Är det bra då? Fan vet. Självklart, rent produktionsmässigt och stilmässigt är det något jag gillar. Musiken är stencool och självklart är Rencks bildspråk häftigt och triggar mina synapser. Men utifrån vilka målgrupper Fly Nordic kan tänkas behöva nå, och utifrån det mål de satt upp så känns det som ett långskott (ett dyrt sånt) som kan träffa mål men det är lite chansartat och långskott brukar inte vara speciellt hårda när de till slut når keepern. Jag tror att en stor del av de personer som kan vara målgruppen för ett “billigare alternativ” sorterar bort den här reklamen i lådan “konstig-reklam-för-ungdomar”. Det är en kampanj som jag upplever med god altitud vad gäller kreativitet men som virrat bort sig strategiskt redan vid incheckningen.

Related Posts

2 thoughts on “Flyga högt

  1. Pingback: Beta Alfa 2.0 » Trumvirvel för Fly Nordic

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *