Morgondagens marknadsdrivna journalistik

Rolf van den Brink tar “bladet från munnen” och ser en utveckling av media där det hela bygger på marknadsdifferentiering och annonsintäkter – där gratismedia blir större på bekostnad av media som tar betalt för sina nyheter. Han lyckas självklart också att dissa bloggandet liksom [[citizen journalism]]. Så här är verkligheten – åtminstone enligt Rolf van den Brink, chefredaktör på Dagens Media, där diverse kändisar skriver krönikor om media och där artiklarna har blivit kortare och kortare. En tidning som differentierade sig gentemot sin konkurrent Resumé när det begav sig.

  • Journalisterna åker ut. Expressen börjar fylla sin sajt med gratisbloggare och gratiskrönikörer, Metro söker hobbyskrivare för sin lokalbevakning.
  • Journalister får svårare att argumentera för utrymme och tid för sina jobb. Maxlängden för en nyhetsartikel i Stockholm City är nere i 1.500 tecken.
  • Journalister blir allt mer marknadsinriktade. Nystartade medier som N24 tar sin utgångspunkt i marknadsposition inte i redaktionell idé.
  • Journalister kontrar genom att bygga sina värden på kändisskap snarare än producerat innehåll. Journalistkändisar som Fredrik Virtanen, Ebba von Sydow och Belinda Olsson växer fram.

van den Brink skissar också en tänkbar framtida utveckling för journalistiken:

  • Sponsrade presskonferenser. Carlsberg förser ett helt drev med Festisskyltar på ryggarna. Gör sig bra i tv.
  • Den stora Journalistikfestivalen, en tv-sänd rikstävling där vem som helst får skicka in sina bästa tv-reportage.
  • Medier som auktionerar ut redaktionell plats till högstbjudande journalist som i sin tur cashar in på sitt kändisskap vi sponsringsavtal.

(Dagens Media)

Hörde ni klirret från glashuset?

Related Posts

3 thoughts on “Morgondagens marknadsdrivna journalistik

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *