Kan snus bli premium?

null

Swedish Match har valt att både gå i budgetvarianter av snus men också vågat satsa på ett premiumsnus: Onyx. Det är en snygg ask och upplevelsen när man öppnar den är helt annorlunda – det är snyggt ordnade, svarta bitar i en annorlunda, trekantig form. Doften har en dragning av citrus och det känns inte alls som den vanliga snusdoften som till och med jag kan tycka är lite otäck.

Målgruppen är en grupp som förut antagligen rökte – kan tänka mig att det är de personer som förr feströkte och då köpte kanske en cigarr eller schyssta cigaretter. Swedish Match själva har valt att använda Paal Fure för att förklara varför man släppt ett “lyxsnus”. Han skapar sig ett nytt ord -som i sig är lite motsägelsefullt: “massexklusivitetstrend” och förklarar att

Massexklusivitet är en trend där mer sofistikerade premiumprodukter görs tillgängliga för en bred publik. Inom många kategorier där det tidigare inte funnits utpräglade premiumprodukter skapas det nu lyxigare varor.

Han jämför Onyx med saker som färsk juice, No-frills chic hos H&M och iPoden. (Trendexpert om General Onyx och di.se)

Japp. Det är ett jävligt bra snus. Men Paal Fure känns lite väl långt ute i myllan när det gäller sitt försök att skapa en trend i det här. Ja: det är en stark trend där design differentierar varumärken och produkter, ja: det finns en stark lyxtrend. Men att säga att något är exklusivt och samtidigt i en massmarknad funkar inte. iPod är inte lyx utan design. Färskpressad juice har inte med lyx att göra utan ett sökande efter kvalitet och No-frills chic-trenden bygger på just exklusivitet och att skapa buzz runt produkterna. General Onyx kommer aldrig att bli en storsäljare, men däremot kommer det antagligen fungera som ett premiumsnus som köps i vissa situationer. Själv kan jag tänka mig det på en fest, istället för cigarrerna sätter man fram de snygga dosorna.

2 thoughts on “Kan snus bli premium?

  1. Pingback: Fyra nyanser av brunt » Blog Archive » Länkar i vÃ¥rtider

  2. Pingback: Fyra nyanser av brunt

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *