ISI Wissings mätning av svenska varumärken bland tusen svenskar är en intressant värdemätare – även om jag kan tycka att utfallet är väl förvånande:
- Yes
- Lego
- Orrefors
- GB Glace
- Kosta Boda
- Alvedon
- Helly hansen
- Svinto
- Höganäs Keramik
- Duracell
Helt klart ett antal förvånande svar. Svinto? Och Helly Hansen? Hur ser det ut med nöjda kunder? En rätt annorlunda lista:
- Lejonet och Björnen
- Rolex
- Yes
- Lego
- Orrefors
- Häagen-Dazs
- Royal Copenhagen
- Rosenthal
- KostaBoda
- Certina
Det som är markant i den senare listan är att nöjda kunder är direkt kopplat till kostnaden för produkten (om man bortser från Lejonet & Björnen, Yes och Lego). Wissings menar också att det inte finns en direkt koppling mellan mängden media satsad på reklam och var de placerar sig men att den som sett reklamen har en klart mer positiv inställning till varumärket. Vilket därmed borde innebära att det logiskt är bättre att satsa mycket på reklam…
Jag är böjd att hålla med signaturen Ehrm:
Någonting är garanterat fel på den här mätningen. Hur i hela fridens namn kan Höganäs Keramik placera sig på den här listan. Vad har de gjort för fel på mätningen kan man fråga sig? Vart är Coca Cola, Levi´s, Pepsi, Lee, Diesel, Ferrari, Lamborghini, Mercedes, BMW, Volvo, Ericsson o.s.v. Hela undersökningen känns som en stor defekt. Knappast det som behövs för att väcka förtroende till undersökningsbranschen.
(N24.se)
Mycket intressant!
Ja mycket måste ha glömts bort. Och listan känns inte alls särskilt äkta.
Första listan frågar efter SVENSKA varumärken och då är det inte så underligt att internationella märken inte platsar. Att sedan flera av dom inte är Svenska visar på konsumentens okunskap om märkenas ursprung. Dock är den andra listan oklar eftersom den blandar vilt.
Undersökningen måste vara gjord av praktikanter utan översyn.