FSB byter namn till Swedbank

Tomas Conradi hos Differ uttalar sig om att Föreningssparbanken byter namn till Swedbank:

Den stora risken med namnbyten är annars att det blir lite av kejsarens nya kläder. Den stora utmaningen är att visa att det verkligen är något nytt, att organisationen är bättre på att erbjuda exempelvis ett internationellt koncept […] Problemet är också att Swedbank är lite konstigt som namn, det kan bli lite uppförsbacke att lära folk det nya namnet.

(di.se)

“Föreningssparbanken” är ett omöjligt namn – och det borde man redan gjort sig av med när Sparbanken och Föreningsbanken gick samman. Intressant är att banken redan har en bank med namnet “Swedbank” (helägt dotterbolag i Luxenburg) som nu uppenbarligen blir ännu närmare ihopslagen med moderbolaget. Ordet “swebank” är också ofta använt något som antagligen kan bero på en felskrivning. Konstigt nog verkar inte Föreningssparbanken brytt sig om att säkra upp även dessa domäner.
Tyvärr – när man bara gör en lätt kontroll via nätet så har inte Föreningssparbankens konsulter förstått vikten av att se till att re-namingen faktiskt har en riktig kommunikationsstrategi. Om man går till swedbank.se så hamnar man på en felsida, Swedbank.com är en internationell sida osv.

Related Posts

9 thoughts on “FSB byter namn till Swedbank

  1. Pingback: Beta Alfa 2.0 » Sparbanken byter namn

  2. Sven

    Appropå detta med kommunikations-strategi…Swebank.com ÄR kortare, kärnfullare OCH det som används i vardagligt tal… läste följande på en blogg.
    “Swedbank alltså. Inte Swedebank, inte Swebank utan Swedbank. Och det ska tydligen uttalas “Sveddbank” enligt deras reklam. Som bränt barn luktar illa typ.” och forts.:”Svedd Bank. Resultatet av en reklambyrå någonstans som det måste ha brunnit för.
    Jaa…detta kan man ju fundera vidare på efter att ha sökt på google och förstått omfånget av dessa “felanvändningar”…Den som borde ha swebank.com som “sitt fönster mot Europa” är, enligt mitt tycke, Riksbanken-bankernas bank…
    observer

    [Admin påpekar: Pash har fel – det är “sueddbank” som banken säger sitt namn ska uttalas.]

  3. Admin Researcher Post author

    Det är alltid lika kul när någon refererar till mina vänners bloggar :).

    Problemet med swebank.com är att uppenbarligen är en av Sedo nappad domän – och att termen på olika språk kan låta riktigt underligt.

    Tittar man på sedos statistik så är det måttligt framgångsrikt, trots att man kunnat tänka att folk skulle skriva fel på swedbank. Men endast 47 unika besökare per månad ger ingen större trafik att köpa för dyra pengar (som sedo parkings nappade domäner brukar handla om).

    Vad gäller ordet “Swedbank” så är det redan internationellt inarbetat namn för gamla Föreningssparbanken vilket gör det rent korkat att plötsligt ändra namnet till Swebank.

    Och nä, kommunikationsstrategiskt är Swedbank helt ok. Varumärkesstrategiskt kan Swebank varit lika bra – om man kunnat äga namnet. Men i ljuset av vad som redan funnits så vore det dumt att ta bort d:et

    För övrigt är det ingen reklambyrå som jobbat med Swedbank utan en designbyrå, Embrink Design.

  4. Sven

    Hej Citera

    Ja, det är kul med bloggar också helt klart, kollade detta med Sveddbank och hittade en tysk byrå vid namn Essen, som tagit fram loggan, blev brandgul…på svenska blir uttalet svedd bank=bränd bank…(swedbanks egna ord om uttalet ))passande med typiska brandfärgen dessutom…hur är det med researchen där?…har hittat flera bloggar med just denna observation..OM trafiken på den parkerade SWEBANK.COM sidan i Sedo´s regi så är det bara ett dygn den varit igång och nu är det över hundra unika besökare redan…fondbolagen`s länkar på sidan uttgör faktiskt kärnan i fondsverige och således en bra sammansatt site för ändamålet/fondintresserade så vi får nog se en markant ökning innan den första månaden är till ändå tror jag bestämt…allt gott
    observer

  5. Admin Researcher Post author

    [Comment ID #25422 Will Be Quoted Here]

    Nej. Det är den svenska byrån Embrink som jobbat med Swedbank. Vill du ha namn på personerna bakom också? Hur är det själv med researchen? Det har liksom varit rätt mycket skrivet om det.
    För övrigt verkar du mer än lovligt trollaktig eftersom du dels skriver “Hej Citera” av vilken anledning jag inte ens förstår annat än att du inte förstår bättre. Testa och klicka på [Citera] istället för att fåna dig.
    Vidare – om du säger “sett på massor av andra bloggar” får du ta och ge exempel.
    Och vad gäller uttal etc kan du läsa om hela caset på Embrinks sajt.

  6. Sven

    Hej Admin Researcher
    Ursäkta att jag, av misstag, skrev Hej Citera, ett fruktansvärt misstag som det verkar..men här kommer länkarna som stöder vad jag skrev/min info och det du efterfrågade:

    Två om både Byrån Essen & ordet svedd´s uttal:
    http://www.resume.se/nyheter/2006/11/13/essen-byter-logga/index.xml

    http://fredrikandersson.wordpress.com/2006/10/10/eken-blir-till-wordart-tonad-och-svedd-en-banks-berattelse/

    Och tre exempel till om uttal och bank:
    http://www.tnb.se/pash/index.php?entry=entry061106-174807
    samt denna, också om uttal & byrå:
    http://intressant.se/i/ge93/eken-blir-till-wordart-tonad-och-svedd-en-banks-beraettelse
    samt:
    http://kurtlundgren.webblogg.se/090107055728_tack_och_lov_fr_wallenberg.html

    Ja tack, du får gärna namnge personerna på byrån du pratar om, det vore både på sin plats och intressant!
    Allt gott/hälsningar Sven

  7. Admin Researcher Post author

    Du missade att Essen jobbat med varumärkesstrategin – inte med designen? Att hon pratar om det innebär inte att de gjort det. Essen är en varumärkesbyrå, dvs de som jobbar med varumärkets strategiska värden (som jag gör på vår byrå) vilket inte innebär att logotyper och liknande är deras val eller jobb. Att Fredrik A skrivit det innebär inte att det är rätt. Sorry, men även andra bloggare kan ha fel (och det är onödigt att länka till samma Andersson-postning två gånger bara för att försöka bevisa något). Ingen av de bloggar du länkat till är heller några reklamare, strateger eller på sånt sätt kunniga inom branding. Så deras åsikter är inte tyngre än vilken medborgare som helst. Snarare visar både din och många andra argumentation på en mycket grund kunskap i varumärkesstrategi.

    Vidare: Swedbank måhända är ett rätt kasst namn men det är svårt att gå undan från det eftersom banken använt det internationellt tidigare.

    Och va fan är det egentligen du vill bevisa? Du diskuterar skiten i oändlighet – och har jag egentligen sagt att jag tycker det är bra? Nej, inte mig veterligen. Själv tycker jag exempelvis att hela den grafiska profilen suger stenhårt. Såg bland annat deras nya skyltning i Östersund – ett gammalt bankpalats där de slängt upp en ny blank metallisk skylt. Fult som fan.

    Så – du är uppenbarligen ett troll. Eller förväntar dig på något sätt att skapa dig ett namn. Get a life.

    Namn – well: ring Mats Dafsnäs och hälsa från mig.

  8. Sven

    Hej Adm R, du är sur för att du först missade Essen helt själv och tydligt är också att du tycker att din åsikt är värd mera än andras vilket är fel, “vanliga människor” ÄR själva målgruppen i dylik satsning/branding. Hur blev det med namnen du lovade? Nej, jag är inget troll, bara kul att tycka till ibland, tydligen är vi lika där..ringde Mats D men han visste inte vem Adm R var och det hade jag inte trott heller…jag avslutar här och tackar för trevlig respons/Sven

  9. Admin Researcher Post author

    Du är uppenbarligen lätt bränd i skallen. På “Om Admin” finns allt du behöver veta om mig. Eftersom du uppenbart är helt ointresserad av att ta reda på så enkla saker så fascinerar det mig att du ens orkar lyfta luren. Och när du ändå pratade med honom så antar jag att du frågade om de varit med att jobba med Swedbank? Eller glömde du det?

    Jag missade inte Essen. Men du har fel helt enkelt. Och det du diskuterar är inte varumärkets uppfattning hos mottagaren utan hur varumärkesstrategiskt arbete utförs, något som knappast allmänheten har något större intresse av.

    Du är ett troll, Sven.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *