L’Oreal köper Body Shop för 8,8 miljarder. Det hela är intressant utifrån ett varumärkesperspektiv eftersom L’Oreal knappast är kända för att vara speciellt intresserade av etisk makeup och liknande. Body Shop får också svårt att fortsätta hålla så hög svansföring. (Realtid.se via Manolo)
L’Oreal inser att hållbarhet ((Definitionen innefattar miljömässig, etisk och social hållbarhet – inte hur länge krämen håller sig…)) är en viktig trend. Indikatorer är exempelvis att psfk valt att starta en specifik blogg om design och trender inom eco-segmentet men också det faktum att just Body Shop under åren lyckats att hålla sitt varumärke rent – trots att det varit ett otal ifrågasättanden och mindre skandaler runt det. Vinnare är självklart L’Oreal. Body Shops varumärke kommer att förlora en hel del i värde, även om jag gissar att L’Oreal kommer att försöka hålla vattentäta skott mellan sig och BS för att inte investeringen ska tappa i värde.
Pingback: Fyra nyanser av brunt » Blog Archive » L´Oreal köper Body Shop
Pingback: Fyra nyanser av brunt
Tråkigt. Men men, det skulle ju ske förr eller senare.
Helt plötsligt är det viktigar med image än själva budskapet. Men så kanske det har varit helatiden?
Eva. Om man inte inser att imagen är budskapet är man garanterat illa ute.
Det har väl alltid varit så då. Det är fascisterna som tjänar de stora pengarna….
Eh… välkommen Eva. Sisådär två år senare…