Tredje försöket

Pizza Grandiosa kör en “folkets val”. En studio med Sven Lindberg som programledare och en “expert”. Och två olika pizzor som konsumenten ska köpa och sedan välja vilken som är “bäst”. Det är riktigt sunkigt gjort. Och vi har sett det förut – först ut var Falcon med kampen mellan Weiss och Stout, sen kom Göteborgskex och Treutiger med en märklig såpavariant i kexfabriken. Nu kommer en pizza. Fokusgrupperna utflyttade till “folket”. En bra idé när den var ny. Nu känns det mest sunkigt. Någon reklambyrå bör skämmas – eller så har Grandiosa inte ens brytt sig om att fråga någon professionell marknadsförare utan kört på själva.

Det är sånt här som gör att folk ogillar reklam…

Related Posts

3 thoughts on “Tredje försöket

  1. Barse

    Jag undrar om du inte underskattar folks brist på smak?

    Ta t.ex. dokusopor [sic.] som Big Brother och liknande. Hade jag suttit i beslutsposition så hade jag förmodligen sagt likadant: “En bra idé när den var ny. Nu känns det mest sunkigt.” Det verkar ju funka i alla fall. Kanske blir det samma sak med reklamen, att “folkets val” blir en genre och att folk accepterar (och gillar) upprepningar. Varför skulle annars populärkultur (filmer, tv-serier etc.) som görs enligt recept vara så populära? Väldigt många verkar inte vilja ha överraskningar och nya upplevelser utan tycker det är mycket bättre med sådant som de redan känner till och kan. Risken är att vi får dras med “folkets val”…

  2. N|. Post author

    Visst är det så David. Å andra sidan är det frågan om +77% är en verklig effekt beroende på utgångspunkt respektive om det är jämfört med liknande kampanjer.

    Men jag tror att Kundernas Val funkar, och precis som Barse oroas jag att det kan komma att bli en trend (även om jag inte tycker att jämförelsen med BB är riktigt solid).

    Det jag fr a är irriterad över är hur oerhört uselt producerad reklamen för pizzavalet är…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *