Svenska reklaminvesteringar

Allt som allt lägger svenska företag 36 miljarder på information och pr. Pengarna fördelas enligt följande:

  • Marknads-pr 33 %
  • Pr-och informationskonsulter 6 %
  • Reklam och produktionsbyrå 8 %
  • Medieutrymme 6 %
  • Övrig informationsbudget 47 %

Åsa Nordgren i Informationsföreningens styrelse och projektledare för informationsindexet:

33 procent av informations-och pr-pengarna kommer från marknadsbudgeten och går till så kallad marknads-pr, som används för att driva försäljning eller lansera en ny produkt.

Fr a menar företagen att just marknads-pr kommer att öka. Vasakronans informationschef Bengt Möller menar att deras investeringar i marknadskommunikation kan komma att öka med en miljon per år och att det mesta kommer att handla om varumärkeskommunikation. Ericssons ir-chef Henry Sténson förklarar hur han ser på framtiden:

Efter att strategin är framtagen är kommunikationen det absolut mest centrala i genomförandet. Då är det heller inga problem att få budget för den.

(N24.se)

Förra året ökade reklaminvesteringarna med tolv procent och störst investering gjorde Telia med mer än en halv miljard. Två och tre blev livsmedelsjättarna Coop och ICA medan överlägset största annonsören inom klädbranschen var Dressman som la 270 miljoner i reklam under 2005. Störst ökning av sin reklambudget har Carlsberg (+35 miljoner) och Föreningssparbanken (+33 miljoner) gjort. Branschmässigt har hälso- och sjukvårdstjänstebranschen ökat mest, hela 41 % mer har satsats i marknadskommunikation medan skobranschen har sänkt sina investeringar trots att branschen i sin helhet försäljningsmässigt har gjort ett av sina bästa år på länge. (N24.se och Resumé)

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *