PR flipp och flopp

JMW har listat förra årets flippar och floppar inom PR.

Två kvinnor anses vara pr-flippar – Lottie Knutsson och Ebba von Sydow. Den ena skapade någon sorts enhet och trygghet när politikerna inte lyckades, den andra har blivit ikonen för åttiotalisterna. Två “spel” – sudoku och poker – visar mest på en fortsättning på trenden “bli rik genom att använda ditt matematik-logiska intellekt”.
Vad gäller Apple och Ipod tycker jag personligen att det var flipp redan 2004. Förra året blev det snarare mainstream.

Jag tycker snarare att BjMs bubblare visar på intressanta trender – helt klart är te som dryck på gång. Och är det något som verkligen lyckades med PR-kampanjen så är det Xbox 360 – nyhetsprogram berättade om den nya konsollen. Svenska jeans blev också ett begrepp – fr a handlar det om att Cheap Mondays fick modebloggarna att skriva tusentals postningar om varumärket.

Bland flopparna märks fr a mycket politik – Allians för Sverige, Freivalds, Ringholm och FI. Med det som facit så ställer jag mig frågan – kan verkligen en politiker lyckas med PR? Eller snarare – om politikern slipper de värsta stormarna och får någorlunda plats i media har de lyckats men för mycket media innebär ett misslyckande? Vad gäller Stockholmsförsöket dvs. trängselavgiften aka vägtullarna känns det hela som att media bestämt sig för att försöket kommer att misslyckas. I efterhand fungerat – åtminstone när det gäller själva logistiken. Sist ligger Ogilvy – vilket känns mest ointressant för alla utanför vår lilla ankdamm.

Även bland BjM:s floppar återfinner jag det mest intressanta i bubblarna. H&M missade några viktiga saker när de trodde att de räddade sitt varumärke genom att snabbt sparka Kate Moss från Stella-kampanjen i samband med avslöjandet av hennes snortande: supermodeller är den kvinnliga motsvarigheten till hotellrumskraschande rockstjärnor – det handlar om lyx och dekadens (läs Researcher postningar om Kate Moss). Däremot måste man säga att H&M har lyckats över förväntan med att skapa buzz runt sina no-frills chic-samarbeten. Fr a var Stella-kampanjen oerhört het bland modebloggarna och i mainstream-media.

Själv är jag mest fascinerad över hur Google lyckas att fortfarande vara sedda som “de goda” trots att företagets makt börjar att sträcka sig nästan lika långt som Microsoft.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *