Namn är grejen

En oerhört bra genomgång av naming har Telegraph gjort genom sin artikel Zounds! There’s a signo in my Xingux. Steve Manning hos Igor förklarar processen:

“Naming is messy, political and emotional. Whenever a name stands out, someone will find a reason to object. I bet nobody had anything bad to say about Cingular or Consignia, because they don’t mean anything specific. But the trouble with meaningless names is that you have to spend millions making them mean something.”

Slutsatsen av artikelförfattaren, själv varumärkesstrateg, är att namnet kanske inte egentligen betyder något. (via Snark Hunting aka Igor)

Att jobba med naming är riktigt svårt. Själv skulle jag vilja säga att det är det svåraste man har som strateg. Själv har jag haft förmånen att jobba fram ett antal nya namn för olika företag – oftast i samband med företagsfusioner. Att hitta det rätta namnet. För min del handlar det om att namnet måste stenhårt konnotera med företagets kärnvärden. Själv har jag svårt för allt för helt nya ord.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *