Konsumenterna gör reklamen

JMW har hittat Converses sajt där konsumenter kan ladda upp olika egna reklamspots för sina skor. Det hela bygger självklart på idén att det finns inget bättre marknadsföringsformat än personer som “är som en själv” (eller nära och kära). Läs artikeln: Imperfection and the Human Brand. En sån sak som Converse gör går bara att genomföra med sk “lovemarks” – varumärken som älskas och som konsumenterna väljer oavsett pris och kvalitet utan av kärlek.

Andra exempel på samma sak finns online – läs om dem på ClickZ. Politiska gräsrötter har också gjort det.

De kanske borde läsa artikeln How To Star in an Ad (Without Looking Like an Idiot) också.

Related Posts

4 thoughts on “Konsumenterna gör reklamen

  1. Lidbom

    Se där! – ett intressant och uppdaterat ämne för en mediakrönika… Läste btw i senaste Economist om amerikaner och marknaden för religösa produkter (böcker, cd, film) där de kallar marknadsföringen “pyromarketing”, den sprider sig mellan de redan frälsta, s a s. Plus podcast-uppdatgeringen “godcasting”…

  2. ToN - JMWblogg

    Tanken här från Converse sida är som jag uppfattar det dock att nå ut brett genom att visa upp dessa “frälsta” för omvärlden. Converse vill ju både uppfattas som coola och samtidigt sälja rätt stora volymer.

    Man ska ju t o m låta vissa klipp vara med i TV-reklamen.

    ToN

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *