Wass syn på Bloggforum

Intressanta grejer från Bloggforum 3.0 hos bisonblog.

Jyri Engström

För att skapa samhörighet och nätverk måste det finnas ”sociala objekt” dvs. något som personerna i ett nätverk kan samlas kring, debattera, diskutera osv. Utan dessa objekt finns det inget som binder samman individerna, det gäller både på nätet och i verkligheten.”- Bloggers turned posting in to social objects”.

Moz Hussain

fyra olika typer av stilar; Content Consumer, Social Networker, Relationship Builder och Content Creator. Han sammanfattade också bloggar, communities, mailtjänster, nätverkssajter etc. med begreppet “Relational Media”.

Håller bloggar på att äta upp media, eller äter media upp bloggarna?

Sigge pratade om ett generationsskifte där den nya generationen kräver allt mer förmänskligade skribenter (därav journalistbloggarnas utveckling). Helle berättade att man på Aftonbladet diskuterar just privat kontra offentligt just nu. Hur privat får en journalist bli och ändå representera arbetsgivaren? Elin menade att hennes läsarkontakter förändrats sen hon börjat blogga. “Andra typer av människor med andra typer av åsikter hör av sig”. Bloggar har betydelse menade Isobel och hänvisade till det faktum att journalisten Peter Borgström numera är tjänstledig från DN efter att bloggen Sthlm Spectator avslöjade hans plagiat av en NY Times-artikel.

Loïc Le Meur

Loïc Le Meurs tips inför en företagsbloggsatsning:
– Have passion
– Be open
– Be as you are
– Respect confidentiality
– Show if there is a conflict in interest
– Read comments
– Comment
– Follow your and others brand
– Identify your customers influences
– Respond to criticism

Related Posts

One thought on “Wass syn på Bloggforum

  1. Jonas

    Jyri Engeström är en intressant person! Hans far, Yrjö Engström, likaså. Båda lutar tung på verksamhetsteori (Activity Theory). Pappa Engström är lite av en förgrundsfigur i dessa sammanhang.

    Jag har haft användning av verksamhetsteori både när det gäller att begripa märken och målgrupper. Pappa Engström har skrivit boken ” Learning by Expanding: An Activity – Theoretical Approach to Developmental Research” vilken tyvärr är omöjlig att få tag på idag. Den finns dock publicerad i sin helhet på nätet.

    Boken handlar inte om marknadskommunikation utan snarare om organisationsutveckling men är högintressant för den som är intresserad av konsumtion, kommunikation och hur vi människor tickar. Boken rekommenderas!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *