Allvarligt…

Dogge i reklam för El-Giganten . Knappast det första man kunde tänka sig. Men enligt Draft Sweden som byggt kampanjen är det en bra idé:

“- Vi skulle ha nån form av spokesperson för mellandagsrean. Och det var svårt att hitta någon för alla nordiska länder där kampanjen går. I de övriga länderna blir det nationella komiker. I Sverige blir det Dogge.”

Se filmerna i Resumés filmrum (1, 2) – och äntligen har också Resumé insett att ingen använder Real Player längre… (Resumé)

Det känns som en märklig reklamidé och enligt min åsikt gnisslar det på två sätt: Dogge. Är han verkligen den som Elgigantens målgrupp mest kan identifiera sig med? Och hur bra är det för Dogge att relateras till reklam för elektronikkedjornas svar på Willys Stormarknad?

Related Posts

5 thoughts on “Allvarligt…

  1. Jonas

    Är inte Dogge en “folklig förortskille” till skillnad från de “mörka-farliga-förortskillarna” som vi kan läsa om i kvällstidningarna?

    Är inte El-Giganten ett “folkligt företag” där kanske fler från landsort och förort handlar än från hippa storstäder?

    Min fördomsfulla slutledning är det borde kunna funka även om Giganten kanske kunde valt en mer safe/given spokesperson.

    Om det gagnar Dogge att vara med är osäker på.

  2. Nina

    Jag gillar Dogge och jag gillar El-Giganten, men jag tror inte att det var någon bra idé att föra samman de båda egentligen.

  3. dabitch

    Är det bara jag som känner en instängd tonårig i mig skrika “nej men HärrGeee vad beight Dogge, bara så jävla pinsamt!” och rusa omkring och smäller i dörrarna varje gång den där reklamen sätter igång?
    Inte för att en tonåring idag bryr sig om Doggo – men nåt i mig slår bakut när jag ser den där.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *