Vad är att vara kreativ?

Veer fortsätter diskussionen från 37Signals om att definiera uttrycket “creatives”. Handlar det om en viss grupp personer som faktiskt arbetar med kreativt arbete? Veer definierar:

anyone who needs to do creative things – e.g., graphic designers, typographers, publishers, filmmakers, desktop publishers (does anyone call themselves that anymore?), or your grandma – could use the images and type available at Veer

Eller är det som Ingram på 37Signals säger?

It also seems to imply special treatment or class of people as in “These people are creative. They create things. Let them go create.” Ugh. If someone is a designer, call them a designer. If someone is a programmer call the a programmer. If someone is an accountant, call them an accountant

Varför inte börja prata om att kreatörer jobbar med kommunikation? Eller är det för brett? Jag tror iofs att kreativitet som term är på väg att överexploateras men samtidigt så är det en nödvändig term – fr a inom reklambranschen där vi får in fler delar i projekten. Delar som alla inte har sin utgångspunkt i kreativitet utan i faktainsamling och analys. Just i plannersegmentet finns internationellt en uppdelning mellan account planning, creative planning och media planning.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *