Systembolaget gör film på nätet

Dear Mr B är en viral från något så oväntat som Systembolaget. Det är ett försök att via reklam påverka EU-kommissionären Brioso att inte ge sig på det svenska alkoholmonopolet. Men också att föra fram den svenska modellen som något riktigt bra. Lyckas de? Jodå. Ibland känns det som om de lätt halkar in på en väldigt svensk Folkhälsoinstitutsstig och en märklig repetitionen av sekvensen med en bild på en utredning känns väldigt beige. Men det är välgjort. Och likt deras födelsedagsfest för fjorton millar så har det inte snålats på budgeten. Copyn är rejäl och bra, Pernilla Augusts voice-over är utmärkt osv. Byrå är (såklart) Forsman & Bodenfors och när det gäller printannonseringen för den här kampanjen känns det roligt att F&B har fått kunden att låta layouten följa en väldigt strikt mall – samma stuk på annonserna under flera år. Se annonsen.

Problemet är dock förtroendet. Det känns som om Systembolaget återigen trippar på den väldigt tunna eggen av förtroende. De framhåller den svenska modellen av icke-vinstdrivande alkoholförsäljning (som enligt filmen startade i Falun…*) samtidigt som bolaget självt visat sig vara oerhört intresserat av just vinsten. För övrigt anser åtminstone jag, statistiknörd som jag är, att man hanterat siffran över hur mycket alkoholrelaterade skador kostar EU väldigt illa. Första gången berättar August att det inte är någon som kan säga hur mycket det egentligen kostar – men sedan används siffran igen, som om den vore sann. Det är dumt att göra.
Ska man vara lite kinkig så känns bildvalen, klipplösningar och sådant som en blandning av olika svenska reklamfilmer. Å andra sidan – det är inte primärt till för svensk publik.
Och ändå – det är rätt modigt gjort av Systembolaget…

Heimer & Company ligger i de kvarter där Faluns bästa brännvin producerades. Det innebär att vi gått från det bästa brännvinet till den bästa reklamen ;).

Researcher är ingen nyhetssida. Alltså har det här skrivits om i de flesta nyhetsmedia redan. Sitt still.

Related Posts

One thought on “Systembolaget gör film på nätet

  1. Babel

    ”Problemet är dock förtroendet.”

    Men det är ju så att i politisk propaganda så har sanningshalten sällan särskilt stor betydelse.

    För statistiknörden kan det ju vara intressant med några siffror:
    Politisk propagandakampanj: 8 miljoner
    SB vinst: 178 miljoner
    Vin & Sprit (brutto) vinst, likväl ägt av staten: 395 miljoner…
    http://monopolet.blogspot.com/2005/11/pengar-och-pengar.html

    Mer för statistiknörden:
    Sverige är det land som där alkoholkonsumtionen har ökat mest. Just det, mest. I jämförelse med åtminstone 30 andra länder i en OECD-undersökning.

    http://monopolet.blogspot.com/2005/11/alkoholkonsumtionen-kar-mest-i-sverige.html

    ”föra fram den svenska modellen som något riktigt bra” – joho. Men vad blir resultatet av modellen? Vilka verkar ha en fungerande alkoholpolitik?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *