I genomsnitt satsar företag fyra procent (3,9 %) av sin omsättning på reklam enligt Sveriges Annonsörers undersökning (N=450 företag). Detta ska framöver kunna ses som ett nyckeltal för marknadscheferna. (Resumé)
En något udda form av statistik. Ett urval på 450 respondenter är rätt lågt om man jämför med hur många företag som det finns i Sverige idag: 895 425 enligt SCB:s företagsregister. Om man väljer att använda en procentsats som nyckeltal får det märkliga konsekvenser i marknadsföringen. Möjligen skulle nyckeltalet kunna ses som ett minimum, eller en sorts “normalsiffra” – dvs. när inget speciellt hänt. Men i samband med exempelvis ompositioneringar eller stora förändringar för varumärket blir det galet om företagen väljer att följa “branschnyckeltalet”.
Ett vansinnnigt slag i ansiktet på oss byråer. Snacka om att slå undan benen. När marknadsansvariga ändå är okunniga om vad reklam bör kosta tjänar det ju inget till att tala om för dem att de ska satsa ännu mindre. Snittet för ett konsumentföretag borde istället ligga mellan 5-10 %, ett businessföretag något mindre. För av de 4% som snittet är ska man betänka att kanske 2/3 av pengarna går till medieköp. Och då är ju själva reklambyråpengen försvinnande liten. Nä, att sätta något slags nyckeltal är ju helt uppåt väggarna intelligensbefriande. Tack för kaffet!
Min uppfattning är att det är hyggligt vanligt att man utgår ifrån en procentsats som anger företagets och konkurrenters SOV (Share of voice = andel av sammantagna medieinvesteringar i produktkategorin) när det medieplaneras. Det finns ju en del sköna formler att räkna med för att komma fram till hur mkt du ska satsa som t ex marknadsledare för behålla din position.
Men vad vet jag som bara är en blomma (har lite skön fredags-feeling)?
Såg nu att det diffar rejält mellan olika branscher och aktörer i respektive bransch, detaljister lägger t ex mellan ca 0,6-32,0 % av omsättningen på MK.
Självklart diffar det mellan såväl branscher och enskilda aktörer. Det är ju det som är problemet när Annonsörsföreningen väljer att gå ut med ett specificerat nyckeltal.