Lidbom på Vassa Eggen har varit på fikamöte med nya samhällstidningen Fokus. Det är knappast överdrift att han anser att Fokus möjligen är en smula ofokuserade:
[…]I Kulturhuset sitter tre otränade men passionerade dagtidningsjournalister. […]De stålar de fått räcker till 150 nummer. […]Publiken är åtta olika tjejer som ser ut som Anna Vnuk-fans; resten är 36 medelåldriga frilansjournalister som drömmer om att få skriva för tidningen Vi och som skickat artikelförslag till Fokus-redaktionen. […]Sen blir det lite pressrelease-lull om “ett språk som lockar” och “de bästa skribenterna”. Martin Ahlquist hotar eller lockar med att “ni kommer känna igen de allra flesta namnen” och alla i salen undrar “menar han mej?”[…]– På fredagar. Antingen med Posten eller morgontidningen.Martin Ahlquist tror bara 3% av tidningarna kommer vara lösnummer, “sälja i Pressbyrån och på andra ställen”.[…]Så får vi titta i den Newsweek-rippade dummyn, som är snygg och bra.[…]Fokus-gruppen fokuserar i sitt snack på att veckoliga nyhetsmagasin finns i hela Europa medan jag konstaterar vilka veckotidningar som funkar i Sverige: Kalle Anka, Året Runt, Allers.
Onekligen sker en oerhört snabb utveckling på printbranschen – nya tidningar startas på löpande band. Det är nästan som 1998-1999 när det kom tidningar i en strid ström: DNE, 010, Industry Standard, Kapital. Höggradigt nischade redan då.