Skumt koncept vid namnbyte

Antingen har jag missat något eller så känns SWE:s koncept när det gäller namnbytet på Svenskt Papper en aning skumt. SWE:s copywriter (ursäkta?) Johan Skogh förklarar:

– Vi använder det faktum att Svenskt Papper försvinner som ingång i berättandet. Vi väntar med att fylla det nya varumärket med innehåll till ett senare tillfälle.

(Resumé)

Svenskt pappers nya namn är Map. Ett sällsynt dåligt namn, tycker jag. Säger ingenting och jag skriver under Vassa Eggens åsikt:

Är jag traditionalistisk bakåtsträvare eller är det helt obegripligt att Svenskt papper byter namn till Map? […] Förutom att andas kvalitativ hovleverentör så är det ett enormt starkt varumärke i målgruppen.

(Vassa eggen)

Läs också åsikter hos Bold.

Herr Skogh har en oerhört märklig inställning till varumärkesarbete. “Vi väntar med att fylla det nya varumärket” – ursäkta? Vad ska de leva av innan dess på Svenskt papper? Att först gå ut med “det här är det absolut sista pressmeddelandet från Svenskt papper.” och sedan inte göra något mer känns rätt bakvänt. De säger sig vilja skapa dramatik – det gör de sannerligen. Fast på ett sätt som är rent ut sagt livsfarligt för ett så pass inarbetat varumärke. Och varför ett så pass generellt namn? “Kartföretag” är väl det enda som namnet Map kan hänföras till. Kackigt jobb.

Related Posts

One thought on “Skumt koncept vid namnbyte

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *