Spelen om filmerna

EA Games tillhör Hollywoods stora intressenter. Deras spel som baserar sig på storfilmer säljer bäst av bolagets titlar och mer och mer börjar spel och film att interagera. Filmbolagen ser spelen som extra marknadsföring medan speltillverkaren vet att det är en säker kassako att bygga ett spel runt en storfilm.

TV-spelet produceras idag pararellt med den film som det bygger på och ofta finns det nära kontakter mellan filmens skapare och spelets skapare. Neil Young, chef för EA Games filmspelsdivision menar att det i framtiden kommer vara liten skillnad mellan film och spel:

Vi har egentligen allt som film har, plus interaktivitet.[…]Det är en mycket intressant tid för dataspelsbranschen just nu. Men det stora genombrottet kommer egentligen inte med nya spelkonsoler som Xbox 2 och Playstation 3. Det är när vi kan göra spel som får folk att skratta och gråta som vi har lyckats. Spelindustrin har inte gjort sin [[Citizen Kane]] ännu.

(SvD)

Lysande tillfälle för marknadsförare – möjligheterna att skapa brand recognition genom produktplacering blir ännu större liksom möjligheten att använda sig av in-game annonsering. Fördelen ligger fr a i att spelutvecklare är mindre “konstnärliga” och integritetskrävande än vad filmskapare traditionellt varit – spelmarknaden har alltid mer eller mindre varit en del av reklambranschen.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *