Snabbspolad reklam ger bättre genomslag

Kan det vara så att snabbspolad reklam ger bättre [[brand recognition]] än ordinär reklam? Adliterate berättar om en undersökning som säger just detta.

“They have shown that ads watched at up to 30X normal as effective as ads watched at normal speed at driving brand recognition and likeability (when you have already seen that ad). But more than that their resaerch shows that fast forwarded ads can be more effective at this than ads watched at normal speed because we process the information in a less conscious way.”

Eller snarare kanske det handlar om att man – genom att snabbspola faktiskt tittar på reklamen… (MIT Advertising Lab)

Jag är sunt skeptisk till att just reklam skulle fungera utifrån sub-medvetande när man snabbspolar den. Det finns inom neurovetenskapen både argument för och argument emot. Det bygger på samma tänk som gamla testerna med LIP men de visar snarare på att det inte går att styra det undermedvetna.
Å andra sidan är vore det konstigt om det inte ger en mer sub-medveten uppfattning om varumärket och en mer deja-vuliknande brand recognition eftersom det bara är semi-medvetet att ha sett reklamen.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *