Ogilvy ut, Y&R in. Sears rensar ut allt det gamla

Efter 43 års samarbete väljer den amerikanska affärskedjan Sears att byta ut Ogilvy & Mathers Worldwide mot Young & Rubicam. Båda byrågiganterna är i sin tur en del av WPP. Det hela bygger på att Sears har genomgått stora förändringar under de senaste åren och fått en helt ny ledning, vilket innebär att de väljer att lägga hela sin reklambyråbudget hos Y&R, som sedan 1993 jobbat med vissa delar av Sears-kontot. Luis Padilla, ordförande för marknadsföring inom Sears Retail förklarar i ett pressmeddelande:

“The single-mindedness with which we are pursuing our goal of restoring Sears to preeminence requires a similar focus in our agency partnerships.”

Förutom värdet av en lång relation för det egna varumärket så är det ett konto på $320 miljoner som försvinner för Ogilvy. Young & Rubicam menar att det är deras långa och idoga pitchande på hela Sears som nu gett resultat. Kary McIlwian har jobbat länge med Sears och berättar att det kommer hända mycket nytt runt Sears framöver:

“You’re going to see a smarter Sears going to market,” […] “It’s a new Sears with totally new management, so together we’re going to figure out new ways of working. We’re going to ‘do, test, revise.’ There won’t be fear of doing, rather than ‘Let’s think a lot.’”

(Ad Age)

Det är knappast något nytt fenomen att nytt ledarskap inom företag också ofta byter ut sina partners i marknadskommunikationen men det måste kännas lite tungt för Ogilvy att loosa Sears helt.

Related Posts

2 thoughts on “Ogilvy ut, Y&R in. Sears rensar ut allt det gamla

  1. N|.

    Du har missuppfittat det hela – det är liksom hela idén att vidarebefordra nyheter och sätta i sitt sammanhang. Gå hem och lägg dig.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *