Kulturpartiets utmaning av medierna

Diskussionen om den politiska “spoof” som Kulturpartiet stod för har varit intensiv. Det nya partiet snodde enligt Agent 25 det mesta av mp:s medietid just den dag som miljömupparna hade som sin stora PR-dag i Almedalen. När det sedan visade sig att Kulturpartiet inte var “på riktigt” blev diverse medier rätt sura och började att dissa det hela genom att påpeka att “spoofen” “kostade skattebetalarna 200 000”.

Roger Wilson på Kulturnytt P1 är irriterad och skriver:

“Jag förstår att kuppen är ett desperat sätt att försöka få upp kulturfrågorna på den politiska agendan, men är den inte också lite förnedrande mot kulturarbetarna själva. Som om de inte skulle vara intellektuellt kompetenta nog att sätta samman ett schysst manifest ens.
Därför lämnar bluffen kring Kulturpartiet mest en bitter eftersmak. Nu har man till och med lyckats reducera svensk kulturpolitisk debatt till att bli ett dåligt skämt. Ett rätt kackigt genomfört skämt dessutom.

Det som det hela visar sig vara är … PR. Och bra sån. I sitt avslutande anförande på hemsidan skriver initiativtagarna:

“…Kulturpartiet inte var något riktigt parti. Företrädarna var skådespelare. Handlingen ett manus. Hela skådespelet var regisserat. Det var kort sagt, teater.”

Det som kritikerna missar är att Kulturpartiet satt fingret på flera viktiga saker:

  • Hur skiljer man på teater och verklighet? Är politik alltid verklighet. “Teatern” diskuterades som om det vore verklighet. En av tio kunde tänka sig att rösta på ett kulturparti enligt Aftonbladet. Var tredje svensk är intresserad av ett “kändisparti” enligt Expressen.
  • Kulturpartiet lyckades med små medel att få stort mediagenomslag. Det genomslag en enkel pressrelease och en välbesökt presskonferens var överväldigande.

Som reklamstrateg (den här postningen är en korspostning med Researcher 2 är det en viktig fråga som ställs genom Kulturpartiets PR-stunt: hur styr man en verklighet? Hur långt är det möjligt att använda sig av traditionella media i att skapa stealth-PR för en produkt eller fråga?
Kulturpartiet är för mig en fräsch kritisk röst av såväl PR- som reklambransch. Det faktum att årets politikervecka i Almedalen tar nya rekord i nedlagd tid och pengar för lobbyverksamhet gör att mediernas surmagade kritik visar på det stora etiska problemet: media har rätt oreflekterat blivit en del av ett pr-maskineriet.

(Källor: Kulturpartiet, Sveriges Radio P1 – Kulturnytt, Newsdesk/Agent25, SvD, Expressen.se, Lotta Grönings blogg, Almedalsveckan.se.)

Related Posts

One thought on “Kulturpartiets utmaning av medierna

  1. Pingback: Researcher 2

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *