Byrån bakom den Parisiska hamburgaren

En av de byråer som ofta får höra att de tillhör reklamvärldens sleaze-gäng, Mendelsohn Zien Advertising LLC, ligger bland annat bakom den mycket utskällda hamburgerreklamen för Carl Js hamburgare med en porrig Paris Hilton och är van vid att få utstå både spott och spe för sina reklammanér. Richard Zien förklarar byråns inriktning:

“We try to get our concepts to come to the edge of the table, but we don’t want them to fall off.”

Claudia Caplan på byrån menar att de bäst jobbar med “akuta fall” som snabbt behöver nå en medvetandegrad i konsumentmedvetande.

“Mendelsohn Zien’s principals see themselves as turnaround artists – able to take a foundering brand, work with the executives to rescue it and then unveil attention-getting ads intended to show how things have changed.”

Diskussionen om Paris Hilton-spotten är intensiv men byrån är nöjd och siffrorna för Carl Js-kedjan visar ökning. Om det är smart målgruppstargetting eller bara en tillfällig uppgång är för tidigt att säga. (Los Angeles Business Journal Online via Clay)

Att sex säljer är väl knappast någon överdrift. Att Carl Js målgrupp är ungefär samma målgrupp som läser tidningar som FHM, Playboy och liknande, och att Paris Hilton är het bara av sig själv är ingen nyhet. Frågan är bara om det här verkligen bygger varumärke?
En undran är också om vi nu ser en ny byrå ta den plats som Crispin, Porter+Bogusky tidigare haft?

Related Posts

2 thoughts on “Byrån bakom den Parisiska hamburgaren

  1. dabitch

    Lite extra glassigt av dem att ta åt sig äran för allt när det har funnits många många filmer för Carls Jr de senaste åren – både med och utan sex. Men det är väldigt typiskt för den byrån. ;)

  2. dabitch

    (ps – dom hade inget med “straw girl/guy, eller modellen som åkte på en electronic bull medan hon åt hamburgare, eller “the six dollar burger without the diner” kampanjerna att göra till exempel. Bara för att nämna några.)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *