Live 8 och annonsörerna

Morgondagens jättegala – 20 år efter Live Aid – som sir Bob Geldof dragit ihop drar också några stora annonsörer.

Nokias Tim Sexton förklarar det svåra med att vara kommersiell partner för en sak som Live 8:

“I think it’s safe to say this is really one of the most ambitious and well-conceived global marketing efforts where we’re threading the needle between content and brand extensions. Anything of this magnitude with the dollar amounts connected to it isn’t easy. But for those brands interested in doing the right thing and serving the greater good of many, this certainly falls into a sweet spot.”

Sponsrar galan gör Volvo, AOL och Nokia och de räknar med att få tillbaka pengarna eftersom Live 8 beräknas att få den hittills största publiken inom mediahistorien – det handlar om fantastiska två miljarder tittare. AOL satsar på online-närvaro och möjligheten att se galan online under ett halvår efteråt. Volvo väljer att köra sex olika reklamspots och ser till att logistiken sköts av bilar från, just det, Ford Motor Company Volvo. Spotarna är inga ordinära reklamspotar utan bygger på Volvos varumärkeskärnvärden kopplat till bland annat Volvo for life-awardvinnaren Rosamond Carr från Rwanda. Nokia är titelsponsor för ABC:s prime time-sändning.

Det har varit kort tid för marknadsförarna att planera sin närvaro. Två veckor har det hela tagit. (Ad Age)

Related Posts

One thought on “Live 8 och annonsörerna

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *