Glife störst – på vad?

Onlinetrendmagasinet Glife har köpt ytterligare en community inriktad mot målgruppen 17-30 åringar. Tillsammans med nyförvärvet 2nite.se kommer Glife ha en stor del av målgruppen som medlemmar.

Christos Neo, festfixare menar att Glife är viktigt:

“Glife.se och 2nite.se är Sveriges hetaste mötesplatser på nätet. Där skapas trender som styr både dansgolven och butikerna. Nätet är det viktigaste mediet för att nå den unga trendiga publiken.”

Glife menar sig därmed vara störst:

“Efter köpet av 2nite.se blir Glife med nära 100 000 medlemmar i sina två communities den största aktören på mediemarknaden för åldrarna 17-30. Med nära 100 000 medlemmar och en frekvens på 400 000 besök i månaden som varar i genomsnitt 40 min är Glife AB större än livsstilsmagasinen Moore, Plaza, Slitz och Café tillsammans, om man ser till besöksfrekvens och tid ägnad åt mediet (nämnda magasin har en sammanlagd upplaga på ungefär 250 000 exemplar och utkommer som mest månadsvis).”

(Newsdesk)

Jahaja. Det känns som om någon farit iväg lite väl mycket när det gäller att avgöra var man är störst… 100k är inte speciellt många, särskilt inte i spannet 17-30 åringar där det totala antalet ligger på närmare 1,2 miljoner svenskar. Det faktum att 100 000 genererar 400 000 besök är också en tendens att det är en ganska liten grupp. Svårigheten ligger också i att jämföra sig med andra livstilsmagasin – med stor sannolikhet är det ungefär samma personer som också läser publikationerna som man jämför sig med vilket som annonsör gör det svårare att faktiskt avgöra vilket medium man ska välja.
Dock – fördelen Glife har är att deras medlemmar kan räknas till trendsättare snarare än efterföljare. Det innebär en möjlighet för vissa högprofilerade varumärken att använda Glife som trendkanal ut till en större allmänhet.

Related Posts

5 thoughts on “Glife störst – på vad?

  1. Lidbom

    Glife? Har aldrig hört talas om någon som har konto där. Eller refererar till den. Finns det exempel på trender som de fött?

  2. N|.

    Re: Lidbom
    Jag har testat Glife när de startade och en trend startas av de som använder sig av mediet – inte av mediet självt.

  3. N|.

    Titta i tidningar som King, Stureplan, Bon och liknande. Det är samma användare som dem som figurerar som inspiratörer för de tidningarna.

    Jag skulle inte behöva sitta och jobba övertid om jag kunde pinpointa vilka som startar vilka trender…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *