Neo-nazi varumärken

Ett exempel på hur farligt det kan ha ett varumärke. I Tyskland har neo-nazister valt att använda New Balance-skor eftersom de tolkar logotypen som stående för “national”. Andra märken som är trendiga inom ultrahögern är Lonsdale-jackor, Doc Marteens, Thor Steinar, Pitbull Germany och Fred Perry. (Der Spiegel via mymarkup.net)

Related Posts

11 thoughts on “Neo-nazi varumärken

  1. Magnus Andersson

    Soc Martens-kängort är inte populära bara bland nazister, utan bland alla (100% av alla) som har svarta t-shirt och äger ett par läderbrallor Men det räcker med att någon ska digga Gary Moore eller Def Lepard för att de ska hgilla eller ha haft ett par Doc Martens. T o m en faibless för snuskromaner och/eller svart kaffe och vanlig rockmusik kan vara fullt tillräckligt!

    Jag tycker att det är lite “frikyrkovarning” på sånt där klädfokuserande. Men jag är nyfiken på om en stor örn”brosch” (kan man säga brosch?) på en lång svart kappa har någon symbolisk innebörd. Kan eller bör det attributet innebära en Tysklandsvurm med nazzeassociationer??? Jaja, jag har nog nån frikyrkobackgound jag med i backspegeln, men… nån kunnig (helst ingen ovetande spekulerande bloggare – som typ jag själv) som vet nåt om detta?!

  2. N|.

    Sekterism käre Magnus. Där har du svaret. Såväl frikyrkan som nynassar är sekteristiska. Religionssociologiskt (japp – jag är det också…) definieras det utifrån graden av inklusivitet och såväl frikyrkan som nynassar exkluderar hela tiden “de andra”. Det är en klassisk socialpsykologisk “vi och dem”-sak.

  3. N|.

    Doc Martens används väl inte av såna som gillar Gary Moore och Def Leppard? Jag menar – gillar man dem lär man vara närmare fyrtio… Däremot har Doc Martens varit hemma för gothics, svartrockare, dödsmetallare och hardcoresynthare genom tiderna (been there done that got the black tee). Idag är det väl snarare neogothics, nypunkare och death metallister som är iklädda såna skor?

  4. lord Fredruk.

    Glöm inte att det finns en hel uppsjö av förvirrade jävlar på den yttersta vänsterkanten som kärat ner sig i Dr Martens.

  5. N|.

    Typ “New Balance”? Det är rent logiskt helt vansinnigt att ens försöka trycka in företaget New Balance i nån sorts neo-nassesväng… Å andra sidan är väl inte logik direkt nynassarnas bästa gren…

    Jag gjorde en grundlig research på just New Balance och det finns egentligen ingenting i själva varumärket som gör det här förståeligt…

  6. lord Fredruk.

    New Balance? New Order? Final Solution? Det är väl något klenbevingat något kucku kläck i sitt mest kreativa esse.

  7. Åsk

    Varken nasse eller goth, väster eller crustie – Niclas du glömde gamla modsare, vafan man kan ju inte ökenkängor varje dag heller! ;)

    [jag har återställt denna kommentar eftersom jag råkade slänga den i samband med 150 kommentarsspam…;ad.min]

  8. Jonas

    Det hela är ett skönt bevis på att varumärken är samförfattade.

    Det är inte enbart producenten som bestämmer vad märket betyder utan även konsumenten, i detta fall en nynasse.

    Det gör ju jobbet att formulera och trycka ut ett märke lite bökigare. Men vem har sagt att det ska vara lätt…

    /Jonas

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *