KO stämmer Metro

Konsumentombudsmannen stämmer Metro för de två reklaminslag som de gjort för GB och för Svenska spel där annonserna var lika det redaktionella materialet. KO Karin Lindell förklarar:

“”Medier som säljer reklamplats på det här viset riskerar att tappa förtroende hos läsarna. Det är viktig med tydliga gränser mellan redaktionellt och kommersiellt innehåll i såväl press, radio som tv.”

(DN)

Märkligt uttalande från KO:
Läsarförtroendet är väl ändå mediernas eget problem – in Konsumentombudsmannens?
Att uttala sig om gränsdragningar inom media innebär att KO är inne och klampar på tryckfrihetens minerade område. Uttalandet är en stark politisk markering som borde oroa mer än kommersialisering av medierna.

Related Posts

2 thoughts on “KO stämmer Metro

  1. MIckey J Barczyk

    Jag kan inte hålla med dig N|., KO är ändå konsumenternas ombud och företråder våra åsikter. tycker inte direkt att det är något politiskt budskap i sammanhanget, inte som jag upplever det. tycker att det är bra markering från KO att media inte ska tillåta att reklam vilseleder läsarna, tex har ju expressen ett par annonser som ser ut som vilken tidningsrubrik som helst med brödtext — jag är webmaster, 26 år gammal, friska ögon och blev ändå lurad på att klicka för rubriken intresserade mig.

    Det finns ju lag att en annons ska vara väl utmarkerad om att det är en annons.

    tycker att KO gör rätt.

  2. Jonas

    Jag är böjd att hålla med föregående talare, åtminstone i princip. Jag har nämligen inte tagit mig tid att titta på nämnda annonser.

    Vi reklamare ägnar mycket energi åt att placera våra uppdragsgivares budskap på oväntade platser och tidpunkter. Vi försöker gärna distansera budskapet från reklam, vi vill att det inte ska uppfattas som reklam.

    Att det finns lagar som anger hur medier ska skilja redaktionellt och kommersiellt är snyggt men blir i det “postmoderna” alltmer svårt.

    /Jonas

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *