En midsommarnattsmardröm

Det faktum att svenska HK har förbjudit tyska IKEA att köra reklamfilmer om svensk midsommar har uppmärksammats runt om i blogosfären. Filmer där svensk midsommar mest liknar en bacchanal, med folkdräkter och sprit, och hemsidan (klicka på bilden) har en skönt trashy stil. Payoffen är väl kanske inte den mest revolutionerande copywriting-stilen:

“Som tur är har vi bara tagit med oss det bästa från den svenska midsommaren – midsommarvansinnespriserna.” (Aftonbladets översättning)

Skådespelarna har också fått kalla fötter och menar att inspelningen var förfärlig.

Filmerna kan du se på Aftonbladet: Morgen, Essen, Feiern eller strömmande på SvD.

Läs mer bloggåsikter på Lindas blog, hos MLDesign, på Mogerts blogg och på obli.net.

Det är inte direkt så att det är en tillfällig provokation. Ingen av reklamfilmerna från tyska IKEA är inte lika de svenska “feel good”-svängarna med coola ungar. Här snackar vi rent våld…

Filmerna om svensk midsommar kan inte tas på allvar, och samtidigt ligger de ju faktiskt rätt så nära verkligheten… Det är antagligen den sista faktorn som upprört IKEA:s HK mest.
Å andra sidan kan man fundera över hur det hela rent strategiskt fungerar och där finns det flera frågetecken. Visserligen är de här filmerna i samma grundkoncept som övriga reklamfilmer från tyska IKEA men det hela känns som om någon fått alltför mycket svängrum kreativt utan att begränsas av stökigheter som strategi och liknande.
Jag tror att filmerna hade fungerat oerhört bra i Sverige, och att upprördheten mycket ligger i den synen att vi svenskar får gissla oss själva så mycket som vi bara kan men nåde den tysk, fransos eller engelsman som ironiserar över svenska traditioner.

Hetaste tipset än så långe (via dabitch såklart) är Grabarz & Partner.

Och likheterna med Björn Borg Underwears “Myth’s of Sweden” är slående. Och dab funderar om det är samma gris i de här filmerna som i Skandias senaste.

Jag skickade en fråga till IKEA:s förra europeiska byrå Welcome To Orange County och de tror också att det är en lokal tysk byrå. Så fortfarande är det hetaste tipset Grabarz & Partner.

Related Posts

2 thoughts on “En midsommarnattsmardröm

  1. Pingback: Tankar om planning

  2. dabitch

    Bergist samma gris. Visst är det himla likt? Och hela berättelse-s’ttet i bägge filmerna luktar P&Å, visst?

    Hur många skådespelargrisar finns det i Sverige? ;)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *