Ber om ursäkt

Det har under en längre tid varit segt med postningen på Researcher.se. Jag har haft mycket att göra på jobbet, lite less på att uppmärksamhet läggs på rätt ointressanta ämnesbloggar vars besökarantal är flera tio gånger lägre än den här och en allmän depp-period.

Som ni ser är utseendet redan nu lite förändrat – jag har tagit bort alla “Kelsey”-knapparna plus att det nu finns en statisk sida “Om mig” eftersom vissa ansett att jag är anonym (att jag berättar vilken byrå jag jobbar på osv. gills inte)

Jag har också valt att låta maj vara lågfrekvent för att kolla vad som gör att min bandbredd på Oderland går åt. Trots detta har jag lyckats göra av med nästan hela bandbredden i maj igen – 14Gb.

I helgen tänker jag (förutom att jobba med mitt vanliga plannerjobb) försöka hinna att uppgradera bloggen till WordPress 1.5 och skriva om .htaccess-filen eftersom Google indexerar fel och det kan vara en förklaring till varför det går åt så mycket bandbredd.

Framåt hoppas jag på mer fart på bloggandet här. Hang tight.

Related Posts

20 thoughts on “Ber om ursäkt

  1. Nils

    “lite less på att uppmärksamhet läggs på rätt ointressanta ämnesbloggar vars besökarantal är flera tio gånger lägre än den här”

    Vad vet du om andra bloggars besökssiffror? Nu när du hävdat det så kan du väl berätta hur många besökare du har själv per dygn. Plus antalet sidvisningar…..

  2. N|.

    Re: Nils
    Och du fick luft från? Som Patrick påpekade finns det redan om du klickar på “Personal Stuff”. Generellt ligger unika besökare på mellan 1500-2000 per dag, antalet sidvisningar är… många. Det senare är egentligen ganska ointressant eftersom många besökare är RSS-aggregatorer.
    För övrigt vet jag en hel del om andra bloggars besökssiffror. Du kanske inte har insett att jag bloggat i mer än tre år?

  3. Johanna

    Jag tycker ändå att det där är en rätt nedlåtande kommentar och jag hävdar precis som Nils – vad vet du om andra bloggars besökssiffror? Att ha bloggat under lång tid är väl ingen referenskälla nu när bloggandet på kort tid fullkomligt har exploderat i massmedia? Jag kan gott tänka mig att det finns massor med “ointressanta ämnesbloggar” som har besökarantal som liknar dina. Det är lite von oben-varning på det där snacket. Rätt onödigt kan jag lite stillsamt tycka. Det är väl bra att många olika bloggar får uppmärksamhet? Eller är det bara de som har mellan 1500 och 2000 besökare per dag i en intressant ämneskategori som bör uppmärksammas?

  4. lord Fredruk.

    Du rockar. Att menlösa tungor klankat på den eventuella anonymiteten bevisar bara att det råder ett massivt förakt för bloggares intelligens. Skicka belackarna till mig så skall jag nita dem.

  5. Johanna

    Jag kanske kan lägga till att min blogg inte har lika höga besökssiffror som Researcher.se och det är inte heller så att jag känner att Researchers kommentar är sårande eller träffande för just mig och min blogg även om jag råkar ha en ämnesblogg (jag tycker ju att mitt ämne är långt ifrån ointressant såklart…) med färre besökarantal. Däremot tycker jag att det är kul när annorlunda bloggar uppmärksammas, eller en skribent som skriver om ett “alldagligt” ämne men gör det djävligt bra får cred på olika sätt. Att en blogg har många besökare är ju på intet sätt en garanti för att det blir en intressant blogg per automatik – se bara på tidningsbloggarna. Att missunna andra bloggar deras 15 minuter of fame känns lite tjurigt och barnsligt.

  6. Anna

    Tappa inte sugen nu, man kan inte vara på topp jämt. Researcher är jätteviktig! Bra med din “om mig”-sida men jag föreslår ett komma mellan “Gift” och “med två barn” för att inte skapa utrymme för tolkningar.

  7. N|.

    Re: Johanna
    Som du vet tillhör Fashionista mina favoriter när det gäller modebloggar – och jag finner inte ämnet ointressant. Däremot blir det väldigt påtagligt när bloggar uppmärksammas, som uppdateras en gång i månaden liggande på gratistjänster och då ofta med saker som åtminstone jag känner som ointressanta. Och den här bloggen är min, alltså tycker jag vad jag vill. Och säger vad jag vill – det är ju det fina med bloggandet :).

  8. N|.

    Re: Anna
    Så sant. Just nu känns det mest som botten är nådd. Och ett komma är säkert bra – även om man som småbarnsförälder ibland mest kan känna sig gift med barnen snarare än med frun… :)

  9. Johanna

    Men jag tycker ändå – hur ofta man uppdaterar eller vilken gratistjänst man använder är väl totalt ovidkommande om det som skrivs är bra? Eller om det är ett ämne som är smalt? Men att sådana bloggar får uppmärksamhet (jag utgår här ifrån att du pratar om uppmärksamhet kanske snarare utanför bloggosfären än inuti) spelar väl ingen roll för dig som bloggare? Eller? Vissa smala bloggar t ex, handlar ofta om ämnen där det inte finns material till mer frekventa uppdateringar.

    Men det är ju vad jag kan tycka är så bra med blogging – det finns ett rum för alla att framföra sina åsikter oavsett om man betalar 99 kr per månad hos Spray eller ej. Och att andra som är intresserade av ett ämne får upp ögonen för att man faktiskt inte är ensam om det här lilla intresset.

    Det är bra att det visas upp en mångfald av bloggar – de som skriver en ren dagbok, de som skriver varannan månad om nåt litet ämne, de som uppdaterar frekvent, de som har ett intresse som delas av många, branschbloggar, företagsbloggar, fruktbloggar. Så ser folk att bloggar inte är nåt läskigt och att bloggar kan vara precis det du vill att det ska vara. Eller att bloggar inte behöver kosta nåt för att det som sägs ska vara djäkligt bra och intressant.

    Jag vet t ex en som blev lite nyfiken på att starta en blogg om sitt deltagande i en bilpool – det hade säkerligen inte blivit så frekventa uppdateringar, ämnet är rätt smalt och ointressant för många (inklusive mig) och jag misstänker att personen säkerligen använt nån av de gratistjänster som finns tillgängliga. Men om en bilpoolsblogg fått uppmärksamhet hade jag tyckt att det hade varit ett utmärkt exempel på fenomenet blogg. Det finns nåt för alla. Så inte dissa tycker jag fortfarande.

  10. N|.

    Okej Johanna. Låt oss tala klarspråk. Jag och Åsk på Adland blir rätt trötta ibland. På att våra bloggar, som är stora nationellt respektive internationellt inte uppmärksammas medan små nya bloggar kan få en oerhört stor mediabevakning. Varför? Mitt tips är att fr a journalister anser att reklam är fult. Och så kanske det må vara – eller så är det så att “dagböcker” bättre passar in i vad media och andra kallar bloggar.

    Om nu min blogg kostade mig 99 kr/månaden vore det trevligt och jag skulle inte bry mig… Och vad det kostar Åsk vågar jag inte ens tänka på…

  11. Johanna

    Men, blogging åtminstone för min del handlar inte om att få uppmärksamhet i media. Om så vore fallet, hade man ju behövt ha ett annat förhållningssätt till media också. INte kanske så mycket sitta och vänta på uppmärksamhet som att själv gå ut och promota. Eller? Om syftet är att få en i media känd blogg (av skäl som jag inte riktigt kan se, men OK) måste man ju jobba utifrån PR-synvinkeln. Att aktivt få journalister att skriva. Det går ju inte att passivt vänta på att journalister skall uppmärksamma en (även om det förstås är trevligt när så sker). KLart journosar plockar lite juicy bloggar av utlämnande dagbokskaraktär, för det är ju vad folk i dessa dokusåpatider attraheras av (jag är inget heligt undantag). Vill man driva sin blogg mer eller mindre som yrke krävs det ju också insatser därtill. Kanske att satsa pengar och tid på medial uppmärksamhet och inte bara på bandbredd. Men det är en intressant diskussion och jag tror att vi kanske har totalt olika syften med våra bloggar. Tack för att du talade ur skägget s a s!

  12. sug

    Jag håller helt och hållet med Johanna. Idioten som driver Researcher lider uppenbarligen av storhetsvansinne.

    Vad spelar det för roll hur ofta som bloggen uppdateras? Hellre att det skrivs intressanta saker sällan, istället för att prångla ut skitsaker flera gånger om dagen, som Researcher håller på med.

  13. sug

    Varför är uppmärksamhet så viktigt för dig? Mindervärdeskomplex? Om du nu har kontaktat journalister och de inte har brytt sig att skriva om din blog, har du då funderat på att det kanske beror på att du inte är tillräckligt bra?

  14. N|.

    Eller så är det så att det helt enkelt inte stämmer in i “dagbok på nätet”. sug, du är uppenbarligen en fåntratt och inte speciellt intresserad av reklam – vad gör du i sådana fall här och varför försöker du ens recensera om du inte är intresserad.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *