Kina kommer bli världens största reklammarknad 2008

WPP:s big boss sir Martin Sorrell prognosticerar att Kina kommer att bli världens största reklammarknad 2008. Och självklart ser WPP till att skaffa sig rejäla möjligheter att casha in genom att bygga upp sitt nätverk även i Kina.

Statistik visar att Sorrell inte är ute och cyklar – den kinesiska reklammarknaden steg 25 % förra året till 12,8 miljarder pund.

Det blir ett race: såväl WPP som deras kompanjoner i JWT och systernätverket Ogilvy & Mather liksom japanska nätverket Dentsu och franska Publicis har startat sina utvecklingsbastioner för att inta Kina. (Scotsman.com)

Läs också på Forbes.com

WPP:s mainman gör en ganska vågad gissning men som antagligen är rätt trolig. Det intressanta med Kina och reklambranschen är vem som i slutänden “vinner”. Kinas version av modern kommunistisk kapitalism bygger fortfarande på kollektivets “renhet” och att staten kontrollerar vad som sänds ut till folket. Men reklam är reklam och hur länge kan censuren stå emot när de stora bufflarna börjar röra sig samfällt? Kanske det är marknadsföringens fullständiga ointresse av politik för annat än egen vinning som till slut fäller den sista stora kommuniststaten?

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *