Individuell design

Pine skrev redan 1999 om mass customization. Reklamen söker fortfarande metoder som är tillräckligt bra för att kunna skapa en helt individualiserad marknadskommunikation. Och modevärlden har under en tid börjat att ta in mass customization som en möjlighet. manolo.se berättar om hur Converse nu erbjuder kunder att designa sitt eget par All Stars. Josh Rubin har fått sina egenhändigt Puma Mongolian BBQ och är splittrad inför tanken att alla skulle kunna ha unik design. (Läs om hur det hela går till på Cool Hunting: Puma Mongolian Shoe BBQ).

När nu också Hilfiger erbjuder individuellt designad chinos kan man fundera vilka gränser det finns för vad konsumenten är beredd att betala för att vara unik?

Mass customization är en relativt självklar fortsättning på varumärkenas korståg. Så länge du kan stoppa in ditt varumärke kan du låta konsumenterna sköta designen. I snabbrörlig retail tror åtminstone jag att mass customization har en framtid. Och egentligen är det inte något nytt i exempelvis bilbranschen: köper du en ny bil kan du välja färger, fälgar, klädsel och har en hop med andra valmöjligheter för att få en bil som är “min”.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *