Johan är upprörd. Det är synd om Johan.

Stackars Johan Holmström, copywriter på Lowe Brindfors. Han är upprörd över att Resumé skriver om likheterna mellan Nintendos norska annons (McCann) och den guldäggsvinnande svenska annonsen från just Lowe B.

“Det är en slump, som det alltid är i sådana här sammanhang! Ändå hänger ni ut folk och mer eller mindre anklagar dem för stöld, bara genom att skriva om det antyder ni att vi har stulit idén!
Resumé: Vi antyder ingenting, vi frågar bara varför. Även du måste väl tycka att de är påfallande lika varandra?
Absolut. Men vi gjorde den ursprungligen som ett bidrag till Young Guns-tävlingen, och jag tror att häften av bidragen handlade om fötter. Och fötter har gjorts förr, det är inget mer med det. När du har en produkt som bygger på att den är bärbar och man använder händerna, är det inte helt otippat att en fot dyker upp. Men det handlar förstås om att göra den bra… mycket bra. Och det kommer säkert att göras fler fotannonser av varierande kvalitet i även framtiden.”

1. Varför blir han som copywriter upprörd? 2. Bara för att alla andra stjäl idéer så blir deras idé en slump? 3. Snälla nån, här sitter man och säger att journalister har porslinstår och så kommer en av ens kollegor och låter som en primadonna vars droppvärmare gått sönder!

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *