Hot(t)a upp försäljningen
Se och lär, brukar det ju heta när elefanterna dansar. Men frågan är om Electrolux nya affärsmetoder är en trend här för att stanna. I veckan kunde vi läsa om vitvarujättens nya strategi för att förbättra marginalerna gamla hederliga hot i sann Capone-anda. Varje underleverantör fick e-post med krav på att sänka priserna med 21 procent. Vilket inte bara är
anmärkningsvärt, utan synnerligen unikt för Sverige och den svenska marknaden. Jag har aldrig hört talas om något liknande i branschen, säger en analytiker på en svensk storbank. Nu väntar vi bara på efterdyningarna. Vad händer om sommaren regnar bort? Kommer glasskrämarna att ge oss stryk tills vi slantar upp för bortfallet? (Källa: Dagens Industri)
Låt kaffet fara och flyga
Nog flyger vi som aldrig förr, men färre och färre med SAS. Välbeställda businessresenärer tycks inte bry sig så mycket om varumärke, utan mer om pris och produkt billigast vinner. Men får man tro Ekonomiekot journalister tycks SAS framtid hänga på om kaffet är gratis eller inte. I veckan har journalisterna på ekot med dårars envishet frågat allt från resenärer till de högsta cheferna om reaktionerna på att man numer får betala sitt kaffe själv. I flygets barndom var allt inmundigande under resorna ett sätt att få resenärerna att tänka på annat, än att vara rädda för att flyga. Numera tycker väl ändå de flesta att det är ett störande
moment. Se flyget för vad det är ett transportmedel från punkt A till B. (Källa: Ekonomiekot P1)
Se och lär, brukar det ju heta när elefanterna dansar. Men frågan är om Electrolux nya affärsmetoder är en trend här för att stanna. I veckan kunde vi läsa om vitvarujättens nya strategi för att förbättra marginalerna gamla hederliga hot i sann Capone-anda. Varje underleverantör fick e-post med krav på att sänka priserna med 21 procent. Vilket inte bara är
anmärkningsvärt, utan synnerligen unikt för Sverige och den svenska marknaden. Jag har aldrig hört talas om något liknande i branschen, säger en analytiker på en svensk storbank. Nu väntar vi bara på efterdyningarna. Vad händer om sommaren regnar bort? Kommer glasskrämarna att ge oss stryk tills vi slantar upp för bortfallet? (Källa: Dagens Industri)
Låt kaffet fara och flyga
Nog flyger vi som aldrig förr, men färre och färre med SAS. Välbeställda businessresenärer tycks inte bry sig så mycket om varumärke, utan mer om pris och produkt billigast vinner. Men får man tro Ekonomiekot journalister tycks SAS framtid hänga på om kaffet är gratis eller inte. I veckan har journalisterna på ekot med dårars envishet frågat allt från resenärer till de högsta cheferna om reaktionerna på att man numer får betala sitt kaffe själv. I flygets barndom var allt inmundigande under resorna ett sätt att få resenärerna att tänka på annat, än att vara rädda för att flyga. Numera tycker väl ändå de flesta att det är ett störande
moment. Se flyget för vad det är ett transportmedel från punkt A till B. (Källa: Ekonomiekot P1)
I like the new layout!