Expressen idiotförklarar sjukhuschef

Expressen reagerar hårt mot Helsingborgs sjukhus och deras bojkott av tidningens löpsedlar. Per-Anders Broberg som är redaktionschef på tidningen är både raljerande och gör rätt märkliga uttalanden om sjukhuschefen Carina Molins beslut:

“Det är häpnadsväckande att en sjukhuschef har tid att ägna sig åt en sådan här fråga. Man undrar vad som blir nästa steg.”

På Sara Lombergs fråga om det är dags att se över löpsedlarna på grund av det även sker en bojkott av dem från Livsmedelshandlareförbundet så svarar Broberg:

“Inte på grund av att Carina Molin inte tycker att de passar i hennes kiosk. Våra löpsedlar är ett vikigt instrument för att sälja och profilera tidningen och vi funderar ständigt över vad som är bra och dåliga löpsedlar. Men det är upp till läsarna att bedöma. Vi för diskussioner med dem dagligen och försäljningsutvecklingen är ju ett tydligt tecken på att löpsedlarna är väl fungerande Men vi ogillar när enskilda branschföreträdare går ut och har åsikter.”

(Dagens Media)

För att sammanfatta redaktionschef Brobergs åsikter: Löpsedlarna är reklam. Men de ska inte ifrågasättas eftersom de tillhör en tidning och ska därmed gå under tryckfrihetsförordningen. Lysande. Och jag trodde faktiskt att företrädare för Sveriges näststörsta kvällstidning hade erfarenhet nog att lyssna på vad en reporter ställer för frågor… Goddag yxskaft.

Related Posts

8 thoughts on “Expressen idiotförklarar sjukhuschef

  1. lord Fredruk.

    Tja. Puckonivån på Brobergs svar bevisar återigen att Expressen inte är någon riktig tidning, utan en pinsam snaskblaska som endast existerar tack vare Tryckfrihetsförordningen.

  2. Martin Garlöv

    Att en butik lyssnar på sina kunder och väljer att avstå från att exponera en vara – om så en tidning – är ett uttryck för kundmakt. Borde sporra Expressen att göra bättre löp. Helt enkelt.

  3. åsk

    För övrigt är broberg galen. Om löpsedlar skulle gå under tryckfrihetsförordningen borde vi se alla sorters porrtidningars löp i barnaögonhöjd vid varje mat&tidnings-butik. Ologiskt.

  4. Dennis

    Åsk:

    Varför det? Butikerna har ingen skyldighet att marknadsföra porrtidningar, eller någon annan tidning heller, på annat sätt än vad butikerna själva bestämmer.

    Personligen tycker jag inte tryckfrihet har något med saken att göra.

  5. N|.

    Dennis. Ta och läs hennes inlägg igen. Det är just det hon säger som du säger.

    Däremot – om löpsedlar går under tryckfrihetsordningen skulle det vara svårt för affärer att låta bli att sätta upp dem… hur många vill bryta mot grundlagarna liksom?

    Broberg är ett pucko.

  6. Dennis

    Jag kanske var lite oklar ser jag nu. Jag syftade på varför en butik skulle vara skyldiga att marknadsföra porr även om det var skyddat av tryckfrihetslagen. Det innebär ingen rättighet att få sin publikation torgförd av andra. Lika lite som YGL ger mig rätten att recitera Strindberg hemma hos dig om du inte vill det.

    Det är alltså intet på något sätt ett brott mot grundlagen att inte marknadsföra porrtidningar även om löpsedlar skulle skyddas av tryckfriheten.

  7. N|.

    Re: Dennis. Jag vet inte riktigt hos vem du hade tänkt recitera Strindberg. Hemma hos mig hade du i vilket fall som helst blivit överröstad av mina pratkvarnar till barn så det hade gått på ett ut :)

    Problemet är väl helt enkelt djupare. Är löpsedlar en del av tidningen och därmed under YGL och TF? Eller är det reklam för en produkt (tidningen) och därmed under marknadsföringslagen?

    Kvällstidningarna vill att deras löp ska vara båda delar. Det innebär att de vill ha reklam som är skyddad och inte alls lika strikt reglerad som annan marknadsföring. Är det rätt?

    Jag tycker inte det.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *