MQ förvånade över homofobin

MQ har blivit förvånade över reaktionen mot de annonser i senaste kampanjen där homosexuella par figurerar. Joakim Holmstrand på MQ förklarar sin förvåning:

“Jag är förvånad över att människor tycker på det här viset och att de tror att de har rätt att vara så aggressiva. Vi vill bidra till mångfald, det är essensen i våra kampanjer.”

Joakim Holmstrand menar också att de var “först” och får ta smällen av homofoberna. (Dagens Media)

Om MQ och deras byrå Micael Bindefeld/Catt & Co inte fattat vad som skulle komma är de mer än lovligt off. Å andra sidan är “Bindefeld” inte något annat än en PR-byrå – och det här är jävligt bra PR. MQ behöver inte annonsera sin utgångspunkt om mångfald och frihet. De får det med hjälp av små homofobiska dumskallar. Det är bara att tacka och ta emot…

Stilguidebloggen Manolo tar upp MQ-kampanjen och anser att det hela är osmakligt.

Det är inte först och främst bilden av ett homosexuellt par som upprör sajten utan att MQ använder mailen som de fått från homofober för att skapa PR.

“Det finns förvisso en möjlighet att MQ totalt missuppfattat sin roll som prånglande klädjätte och tror att man med lite varma tankar och några annonser kan förändra förlegade attityder, men det känns mindre troligt. Annonsen är inget annat än ett pr-trick och att hävda att intentionerna är att beröra är rent patetiskt.
MQ vet precis vad de gör och har uppenbarligen lyckats eftersom de fått några uppretade homofober att dansa efter deras pipa. Det faktum att man går ut i media och berättar om “hatmailen” ställer knappast MQ i en bättre dager. Om intentionen verkligen var att avdramatisera har man misslyckats fatalt, men så är nog som sagt inte fallet.”

Va? Om man gör båda sakerna på samma gång – är det fel? Anser Manolo att allt som görs måste antingen vara PR eller god intention? Uppenbarligen anser Manolo att Benettons kampanjer också konstant är osmakliga eftersom de hela tiden bygger på att bryta mot fördomarna.

Related Posts

6 thoughts on “MQ förvånade över homofobin

  1. Tomas@Manolo

    “Det är inte först och främst bilden av ett homosexuellt par som upprör sajten..”
    Det upprör inte på något sätt. Jag välkomnar initiativet. Det jag reagerar på är att MQ tycks anse att de gör samhället en tjänst genom att sätta frågan på dagordningen, när man i själva verket inte alls är intresserade av sakfrågan, vilket publiceringen av “hatmailen” i kombination med pr-byråns kommentarer är ett uppenbart bevis på.

    “Uppenbarligen anser Manolo att Benettons kampanjer också konstant är osmakliga eftersom de hela tiden bygger på att bryta mot fördomarna.”
    Du får det att låta som att vi är för alla fördomar. Det Manolo representerar är snarast det rakt motsatta, vilket torde ha framgått av det material vi presenterar.

    För övrigt vore det väl trevligt om allt som görs gjordes med god intention. Det ser jag inget fel i att förespråka.

    Det är inget fel på kampanjen i sig. Felet ligger i MQ’s sätt att bemöta den smaklösa kritiken och låtsas som att den kommer oväntat.

  2. Tomas@Manolo

    Att något är vedertaget betyder inte per definition att det är bra. Pr-byrån insinuerar med sina kommentarer att konsumenterna skulle vara dumma nog att inte genomskåda pr-tricket, något jag ville påvisa.

  3. N|.

    PR-byråer tenderar ibland att tro det. Men frågan är snarare – spelar det konsumenterna någon roll? Antagligen inte. Konsumenter bestämmer själva när man vill bli förförd (inte lurad).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *